Terroripelosta rutkasti lisäkiusaa matkaajille

Tuoreiden suunnitelmien mukaan USA:han matkustavat joutuvat rekisteröitymään 72 tuntia ennen matkan alkua ja poistuvien pitää antaa sormenjälkinäytteet viranomaisille. Yritykset taas joutuvat tekemään miljoonainvestoinnit pystyäkseen antamaan sähköiset turvatiedot Tullille.
Amerikkalaisten pelko turvallisuutensa puolesta tuo suomalaisillekin mittavat kustannukset ja paljon lisävaivaa.

USA:ssa kaavaillun lain mukaan jokainen maahan matkustava joutuu rekisteröitymään vähintään 72 tuntia ennen matkalle lähtöä liittovaltion järjestelmiin. Sääntö koskee Suomen kaltaisia maita, joiden kansalaisilta USA ei vaadi viisumia.

Lisäksi USA:n odotetaan hyväksyvän lain, joka velvoittaisi maasta lähtevät jättämään sormenjälkinäytteen viranomaisille.

Uudet vaatimukset ovat takaisku yrityksille, jotka ovat valittaneet hankalia matkustuskäytäntöjä. Etenkin sormenjälkivaatimus tulee hidastamaan toimintaa lentokentillä.

Eurooppalainen liike-elämä on ollut kehityksestä harmissaan.

– Olemme yhä huolestuneempina seuranneet säätelyä, joka aiheuttaa entistä enemmän ongelmia, luonnehtii EK:n kauppapolitiikasta vastaava johtaja Jukka Ahtela.

Myös Yhdysvaltoihin investointeja houkutteleva Invest in America on viestinyt moneen kertaan maansa hallitukselle, että maahantulobyrokratia on hankala asia yrityksille.

Pikalähdöt USA:han
vaikeutuvat merkittävästi


Jos matkasta pitää ilmoittaa USA:n viranomaisille kolme vuorokautta ennen lähtöä, loppuvat pikamatkat.

–Voisin kuvitella että dynaamisessa bisneselämässä matkalaukkujen pitää olla pakattuna koko ajan pikalähtöjen varalta, pohtii Ahtela.

Paperikoneen kaltaisten koneiden huoltohenkilöstö ei voi odottaa kolmea vuorokautta, jos asiakkaalla tulee ongelmia.

Financial Timesin mukaan lakiehdotukseen sisältyy tosin ajatus, että samalla ennakkoilmoittautumisella voi tehdä useita matkoja kahden vuoden aikana. Niinpä yritykset voivat tehdä ennakkoilmoituksen kaikista avainhenkilöistä. Toisaalta matkustustarve voi tulla kenelle tahansa eikä kaikille voi hakea lupia etukäteen.

Vaatimus ennakkoilmoittautumisesta tulee voimaan jo tammikuussa. Sormenjälkivaatimus toteutuu myöhemmin, sillä siitä odotetaan lopullista päätöstä tammikuussa.

Lentoyhtiöt ovat erityisen harmistuneita uusista säännöistä, sillä monet kustannukset tulevat lentoyhtiöiden kannettaviksi. Lentoyhtiöt puolestaan joutuvat vierittämään kustannukset hintoihin, jotka ovat muutenkin nousussa polttoaineen kallistumisen takia.

Kontit läpivalaistaan
ja sinetöidään


USA:n terrorismipelko tuo paljon lisätyötä myös tavaraliikenteessä, mikä on suututtanut sekä eurooppalaisia että yhdysvaltalaisia yrityksiä.

Viime vuonna USA:ssa hyväksyttiin laki, joka vaatii maahan tulevien konttien läpivalaisun ja sinetöinnin lähtömaassa. Kun USA:han tulee vuosittain noin 12 miljoonaa konttia, tietää vaatimus jättimäistä työ- ja kustannustaakkaa.

Yritysten mielestä turvallisuusvaatimus onkin lyönyt pahasti korville tavoitetta taata tavaroiden ja ihmisten vapaa liikkuvuus.

Sähköinen ennakkoilmoitus
Tullille pakolliseksi


USA.sta levinnyt terroripelko synnyttää työtä ja kustannuksia myös Euroopassa. Kiireellisin hanke on edessä ulkomaankauppaa käyvillä yrityksillä, jotka joutuvat ensi vuonna antamaan Tullille sähköisen ennakkoilmoituksen rajan yli kulkevista tuotteista.

Uudistus on osa globaalia terrorismin vastaista taistelua, joka käynnistyi syyskuussa 2001 ja levisi Eurooppaan Madridin junapommien jälkeen. Uudistuksen keskeinen tavoite on estää kuljetukset, joista on vaaraa ympäristölle tai kansalaisille.

Sähköinen ennakkoilmoitus vaatii yrityksiltä koulutusta, laiteinvestointeja ja toimintamuutoksia. Yrityksillä on jo kiire, sillä uusi järjestelmä pitää olla käytössä viimeistään 1.7.2009.

– Yritykset joutuvat ostamaan järjestelmät ulkopuolisilta, joten hanke täytyy olla budjetoitu, rakennettu ja testattu hyvissä ajoin, jotta siirtyminen tapahtuisi sujuvasti, sanoo tullauspäällikkö Jarmo Räikkä Tullihallituksesta.

Ennakkoilmoitus vaatii
miljoonainvestoinnit


Sähköinen ennakkoilmoitus koskee kaikkiaan yli 20 000 yritystä, sillä ilmoitus pitää tehdä kaikista EU:n alueelle saapuvista ja alueelta lähtevistä tavaroista. Uuden järjestelmän hankkiminen maksaa yritykselle helposti kymmeniätuhansia.

Kaikki yritykset eivät välttämättä joudu hankkimaan kalliita järjestelmiä, sillä vaadittavat työt voi ulkoistaa huolintayhtiöille.

Tullilla on joka tapauksessa edessä kova työ saada yritykset ymmärtämään, että jatkossa paperisia ilmoituksia ei kannata enää lähettää.

Sähköisen ennakkoilmoituksen puuttuminen ei estä tavaran kulkua, mutta matka voi hidastua merkittävästi.

– Jos saapuvasta erästä puuttuu ennakkoilmoitus, otamme yhteyttä yritykseen ja vaadimme mahdollisesti korotettua tullia tai virhemaksua, sanoo Räikkä.

Harmi voi
muuttua iloksi


Ennakkoilmoituksen nopea voimaantulo on harmittanut yrityksiä sekä myös Suomen Tullia. Kiireinen hanke maksaa Tullille kymmeniä miljoonia euroja ja järjestelmiä rakentaa päätoimisesti 40–50 ihmistä. Koko EU:n tasolla kyseessä on suorastaan valtava hanke.

Yrityksille nyt tehtävät investoinnit sähköiseen järjestelmään voivat kuitenkin tuoda helpotustakin.

– Investointivaiheessa tämä harmittaa, mutta pitkällä tähtäimellä se nopeuttaa toimintaa ja säästää kustannuksia, sanoo Räikkä.

Huolintayhtiöille ja järjestelmiä rakentaville it-yhtiöille on luvassa lisää bisnestä uudistuksen takia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    5. 5

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    6. 6

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    7. 7

      Nyt voit ostaa Donald Trumpin omistaman Ferrarin

    8. 8

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    9. 9

      220 000 jäsenen ammattiliitto JHL haluaa jäsenilleen palkankorotuksen

    10. 10

      Suomalainen elektroniikkayhtiö sai sopimuksen Piilaaksoon – kurssi +5,0 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    4. 4

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    7. 7

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    8. 8

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää