Valikko

Luusereiden Nokialand

Kolumni
Suomalaisten kulutustavaroiden menestys maailmalla on jäänyt yhden poikkeuksen varaan. Ellei Stefan Lindfors pian yllätä.
Vanha totuus on se, että suomalaisten kulutustavarabrändien maailmanvalloitushankkeet ovet enemmän puheiden kuin tekojen tasolla. Kun taas ruotsalaiset ovat globaaleja household nameja ikeoineen, henkkamaukkoineen, saabeineen ja volvoineen. Popmuusikista nyt puhumattakaan.

Nokiaa on tietysti paha haukkua, se on kuitenkin kaikilla mittareilla erinomainen firma. Elänyt ikänsä nousevilla markkinoilla ja onnistunut nousemaan maailmanmerkiksi. Hieno suoritus, vaikka mukana olisikin ollut onnea.

Tosin kaikilla trendikkäinä itseään pitävillä suomalaisilla mainosmiehillä on kyllä nykyään iPhone; kräkätty, aika iso, ei MMS-viestejä – mutta silti.

Koneen ja Wärtsilän kaltaiset maailmanmenestykset ovat nyttemmin tajunneet markkinoinnin arvon. Ne ovat hädissään palkanneet mainostoimistotaustaisia brändijohtajia, kuten esimerkiksi Tuomas Kahrin tai Micke "Biminpoika" Wegmullerin.

Pojat lienevät aikalailla orpoina ja yksin insinöörien piirittäminä. Ei ole näitäkään brändejä markkinoinnilla ja mainonnalla luotu.

Mäkitorppa,
you know?


Aikanaan vanhat mainosgurut Unto Paltemaa ja Ami Hasan jaksoivat pauhata kotimaisten vientikelpoisten ketjukonseptien perään. Untolta pauhaaminen loppui kohtuullisen aikaiseen varhaiseläkkeeseen ja Amilta siihen, että sai laskuttaa kivasti sekä Hennes & Mauritzia että IKEA:a.

Tosin kumpaakaan asiakasta toimistossa ei enää ole. Eikä suomalaista vastinetta näköpiirissä.

Sellaiseksi ovat julistautuneet vuosien varrella ainakin Mäkitorppa, Asko ja Hesburger, kukin vuorollaan.

Yksi jos toinenkin miljoona on palanut näillä retkillä, mutta eivät ole saksalaiset kuluttajahölmöt ymmärtäneet, että onnen saa vasta kun ostaa tuotteensa suomalaisesta puodista jonka nimeä on vaikea ausua.

Igglosta
toteutui puolet


Iggloa voi kehua siitä, että sillä on ainakin omaleimainen konsepti. Tai oikeastaan konsepti on aika läheltä noita edellämainittuja ruotsalaisia category killereitä – myydään halvemmalla ja paljon. Sääli vaan, että konseptista toteutui vain toinen puoli, myytiin halvalla.

Niin halvalla, että Norjan Igglo meni jo nurin. Ja niille saksalaiskuluttajille ei ole vieläkään päästy opettamaan mistä onni löytyy.

Valoa maailman kuluttajamassoille on kuitenkin näkyvissä.

Oltiin tyttökavereiden kanssa viikonloppu Lontoossa shoppailemassa jahumputtelemassa. Regent Streetillä törmäsin ihmeekseni Iittalan astiakauppaan.

Tyylikäs oli, joskin asiakkaat sillä kertaa loistivat poissaolollaan.

En osaa ihan tarkkaan sanoa, kuinka moni britti tuntee Iittalan brändin, mutta pelkään kovasti, että top-of-mind ei ole ihan niitä korkeimpia.

Cosmopolitan-drinksujen ääressä ruvettiin innostumaan uudemman polven suomalaisesta maailmanmenestyksestä.

Vähän surffailua kommarilla, ja Iittalalta löytyi maailmalta jo kolmisenkymmentä kauppaa.

Vautsi-wau! Milloin ne on sinne ehditty avata?

Kun ensin aikamme huokailtiin Marimekon uuden omistajan, Mika Ihamuotilan komeutta ja ihanan empaattisia juttuja, niin joku kertoi käyneensä Marimekon kaksikerroksisessa myymälässä Tokiossa.

Näyttää Marimekollakin olevan ulkomailla kolmisenkymmentä liikettä – Amerikkaa myöten.

Ei kirvestä
pienempää


Suomalainen paperiteollisuus on tietysti luku sinänsä.

Mehän olemme metsäläiskansaa, jolla kirvestä ja puukkoa pienemmät tai hauraammat design-esineet eivät ole juuri kädessä pysyneet.

Niinpä emme pitäneet kovinkaan kummallisena sitä että kolmas menestystarina taitaa olla K-Rauta, joka löytyy kai kahdeksasta maasta.

Tosin neljällä eri nimellä.

Viidennen Cosmon jälkeen olimme jo aivan tohkeissamme HIM:in Ville Valosta ja pidimme tarjoilijaa sivistymättömänä moukkana, kun bändi ei ollut hänelle tuttu.

Jean Sibelius kyllä oli. Ja Kimi Räikkönen.

Sunnuntaina palasimme kotiin pikkaisen ylpeämpinä suomalaismenestyksestä. Ehkä ajat ovat todellakin muuttumassa.

Tosin meidän ostoskasseihimme ei
tältä reissulta kertynyt mitään suomalaista, ruotsalaista sitten sitäkin enemmän. Ja ylikalliilla punnilla ostettua.

Katumuksen aika oli tullut.

Toivoa kaikille,

Syvä Kurkku

PS. Muotoilija-nuorallakävelijä-egomaani Stefan Lindfors liikkuu kaupungilla tavanomaista skarpimman ja terveemmän näköisenä.Toimisto taitaa olla Raflassa Uudenmaankadulla, ja salkku pullottaa salaperäisesti. Huhujen mukaan kesällä markkinoille tulee uusi mullistava design-tuote.Tätä tuotetta kai tullaan käyttämään eri reikään kuin edellistä maailmanvalloittajaa, Serpent-dildoa.Tai mistä sen tietää.

PS 2. Tähtitoimisto 358 aloitti kansainvälisen toimintansa näyttävästi – Markantalon mainonnalla. Mahtavaa!

XXX

Syvä Kurkku on markkinointi-, media- ja mainosalaa tiiviisti seuraava femme fatale, jonka vakituinen työpaikka on suuren suomalaisen kulutustavaramarkkinoijan palveluksessa. Hän kirjoittaa häveliäästi nimimerkin takaa, mutta siihen häveliäisyys sitten loppuukin. Syvä Kurkku ei säästele mielipiteitään eikä peittele sympatioitaan tai antipatioitaan. Hän kertoo kirjoituksissaan asioista ja henkilöistä oikeilla nimillä ja tuo julki sen, minkä kaikki asiaa syvällisesti tuntevat jo tiesivätkin, mutta jota kukaan ei kehdannut sanoa ääneen.

syv.kurkku@gmail.com

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    8. 8

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää