Valikko

Katainen: Dieselveroon ei tule alennusta

Valtiovarainministeri tyrmää sekä kuljetusyrittäjien dieselveroalen ja yleisen polttoaineveroalennuksen. Katainen kehottaa kansaa sopeutumaan kalliiseen polttoaineeseen. Bensa-ale menisi hänen mukaansa öljysheikeille.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen sanoo, ettei ministeriö ole keksinyt minkäänlaisia keinoja tuoda nopeaa helpotusta kuljetusyrittäjien ahdinkoon.

Julkisessa keskustelussa esitetty käyttövoimaveron poisto olisi vastoin EU-säännöksiä. Muut verohelpotukset vaatisivat lakimuutoksia ja veisivät vuosia.

Katainen tietää pienten kuljetusyritysten tuskan. Dieselin kallistuminen on ajanut pienet kuljetusyritykset pahaan kassakriisiin. Kuljetusyritykset eivät olleet sopimuksissaan ennakoineet polttoaineen kallistumista eikä sopimuksessa ole pykälää force majeur -tilanteiden varalta. Yrittäjien varat eivät riitä lomarahojen maksuihin.

Katainen ennakoi kuljetusalalle konkurssiaaltoa.

– Valitettavasti emme ole löytäneet mitään veropoliittista keinoa tuoda taloudellista nopeaa keinoa auttaa pieniä kuljetusyrityksiä.

Bensa-ale menisi
öljysheikeille


Yleinen polttoaineveron lasku ei Kataisen mukaan tule kysymykseen. Asiasta ovat sopineet EU-maiden rahaministerit keskenään.

– Laskisimme rahaa öljysheikkien taskuun, Katainen sanoo.
Jos yksi EU-maa lähtisi alentamaan polttoaineveroa, muut seuraisivat perässä. Tämän jälkeen öljyntuottajamaat nostaisivat polttoaineiden hintoja.

Katainen sanoo, että suomalaisten pitää sopeutua ajatukseen, että öljyn hinta pysyy pitkään kalliina. Kallis polttoaine lisää kuljetusten hintoja. Kalliit kuljetuskulut vaikuttavat myös ruuan hinnan nousuun.

Lakimuutokset
vievät vuosia


Julkisessa keskustelussa on esitetty kuljetusliikkeiden ongelmien ratkaisuksi dieselveron laskua ja käyttövoimaveron poistoa kuljetusyrityksiltä. Nämä eivät Kataisen mukaan tuo nopeaa ratkaisua.
EU on määritellyt dieselöljylle vähimmäistason. Suomessa vero on hieman EU:n minimitasoa korkeampi. Kuljetusyrityksille voitaisiin teoriassa palauttaa vero minimitason ylittävältä osalta.

Katainen sanoo, etteivät veronpalautukset ratkaise akuuttia kassakriisiä.
Asiaan liittyvä lainsäädäntötyö kestäisi puolitoista vuotta. Taloudellinen vaikutus olisi vähäinen. Kuljetusyrittäjälle palautukset merkitsisivät 1 300 euroa vuodessa.

Käyttövoimaveron poisto raskaalta kalustolta ei myöskään toisi nopeaa apua. Veromuutoksen ja tietojen siirtäminen ajoneuvohallintokeskukseen rekisteriin kestää pari vuotta. Autoilijalle käyttövoimaveron poisto merkitsisi 2 000 euron säästöä vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää