Valikko

Ikkuna auki maailmaan

Hyvä mainonta myy, mutta pärjää myös kilpailuissa, sanoo mainostoimisto PHS:n luova johtaja Eka Ruola.
PHS lähetti Cannes Lions -mainoskilpailuun tänä vuonna 45 työtä. PHS:n parhaita saavutuksia näissä mainonnan olympialaisiksi kutsutuissa kilpailuissa on hopealeijona vuodelta 2001 ja medialeijona vuodelta 2002.

Viime vuonna PHS sai seitsemän työtä parhaiden joukkoon shortlistalle, mutta jäi ilman palkintoja. Edellisenä vuonna shortlistauksia tuli saman verran, mutta sen päälle myös yksi pronssileijona koristamaan PHS:n Fredrikinkadun toimiston korkeaa aulaa, jossa olisi vielä tilaa uusillekin pokaaleille.

PHS:n luova johtaja Eka Ruola pitää Cannesia alan tärkeimpänä seminaari – ja kilpailutapahtumana eikä hetkeäkään epäröi väittää, etteikö kilpailuissa menestyminen olisi myös merkki siitä, että mainos toimii ensisijaisessa tehtävässään, tuotteen myymisessä.

Ei vitsi- tai
sketsikilpailu


- Tätä on tutkittu ja todettu, että 83 prosenttia kilpailuissa menestyvistä mainoksista ovat myös tuoneet mainostetulle tuotteelle merkittävää kaupallista menestystä.

- Cannesin raadit ovat niin ammattitaitoisia, että ne osaavat arvioida, mikä työ toimii tuotteen puolesta, mikä ei. Nämä eivät ole mitään vitsi- tai sketsikilpailuja, Ruola sanoo.

Kilpailuvoitot tuovat kunniaa niin toimistolle kuin yksitäisille työntekijöillekin ja Ruolan mukaan puhelin soi sitä mukaan enemmän, mitä enemmän menestystä tulee.

- Ei kukaan voi ruveta leijonapystin päällä istumaan, mutta siitä on hyötyä, jos sen osaa hyödyntää. Aina on asiakkaita, jotka kokevat kiinnostavana sen, että osaat tehdä niin hyvää mainontaa, että se nousee esimerkiksi osaksi populaarikulttuuria. Myös tärkeät muut yhteistyökumppanit, kuten ulkomaiset kuvaajat tai ohjaajat on helpompi houkutella mukaan projekteihin, kun näyttöä osaamisesta löytyy.

Toinen keskeinen syy mennä Cannesiin on katsoa millaista työtä muut mainostoimistot maailmalla tekevät.

Ruolan mukaan on hyvä tietää, mitä maailmalla toimii - ja toisaalta mikä ei.

- Ei siksi, että kopioitaisiin tämän vuoden hyvät ideat ensi vuodeksi Suomeen, vaan siksi, että tietää, missä maailmalla mennään ja lähdetään nostamaan rimaa siitä sitten korkeammalle.

- Isoissa katselmuksissa näkee myös paljon kelvotonta työtä, suoranaista paskaa. Kun katsoo viisi tuntia jonkun kategorian töitä, niitäkin, jotka eivät pärjää, niin sekin avaa silmiä. Sitä ei ainakaan lähde tekemään samaa itse, vaikka on jotain samanlaista ideaa samassa tuoteryhmässä ehkä itse jo mielessään pyöritellytkin.

Mokkulalle
pysti?


Ruola pitää PHS:n töistä suosikkeinaan DNA:n Mokkula-mainoksia, Kauppalehden Minä Elän- kampanjaa ja MTV3:lle tehtyä radiomainossarjaa Teoria miehistä.

- Niitä esiteltiin oman TBWA-ketjumme palaverissa Istanbulissa tänä keväänä ja niiden saama vastaanotto kansainvälisen yleisön edessä nostatti hieman toiveita, Ruola kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää