Valikko

Ärhäkkyyttä ja ärräpäitä

Hondan Civic Type R ei jätä kylmäksi. Joko lämpiää auton voimasta tai sitten sen katuajossa ärsyttävistä ominaisuuksista.


"Nauti viikosta ja muista, että siinä on sitten aika paljon voimaa", sanoo maahantuojan edustaja, kun ajan auton pois tallista. Onhan siinä. Kahden litran moottorista irtoaa 201 hevosvoimaa ja nollasta sataan R kiihtyy 6,6 sekunnissa.

Luonteensa mukaisesti autossa on rallipenkit. Selälle ja hartioille ne antavat loistavan tuen mutta takapuoleen tunne on epämiellyttävä – jos ja tässä tapauksessa kun autolla ajetaan normaalia työmatka-ajoa. Radalla penkin parhaat puolet nousisivat paremmin esille.

Arkiajossa kiusalliseksi, jopa hallitsevaksi, nousee myös mielettömän kova alusta. Vaikka miten pitää mielessä auton luonteen ja millaiseksi se on haluttu tehdä, moniko jaksaa kytätä työmatkalla jokaista töyssyä ja varautua kovaa tärinää aina kun tie muuttuu vähänkin huonommaksi. Oikein hyvän esimerkin alustan kovuudesta saa, kun ajaa raitiovaunukiskojen yli.




Kyydissä ollut ystävätär sanoi, että "tätähän pitäisi ajaa sporttiliivit päällä". Täsmälleen.

Hyvät pohjat
tiukkaan päivään


Nyt kun Type R:n ärsyttävimmät piirteet on äristy ulos kehujakin riittää. Moottorin raakaa laulantaa on kiva kuunnella, kirjoitti Tuulilasi tästä autosta. Olen täysin samaa mieltä. Jo käynnistysäänet ovat varsin ärhäkät ja jos tiedossa on tavallista tiukempi työpäivä, ärrällä saa hyvin ajettua itsensä oikeaan mielentilaan.

Työmatka-ajossa ja normaaliteillä autosta ei oikein saa ulos sitä, mihin se on tarkoitettu. Moottorin tehokkain käyntinopeusalue on 5200–8000 kierrosta minuutissa. Rataolosuhteissa käyntinopeuden voi nostaa 8 000 kierrokseen asti, ennen kuin on vaihdettava.

Moottorin luonteen takia Type R:n kuusi vaihdetta on tehty erittäin tiheällä välityksellä. Silti moottorin ja vaihteiston yhteistyö sujuu varsin hyvin jopa ruuhka-ajossa, joskin autolla on hieman taipumusta "ryntäilyyn".




Ohjaus on tällaiseen autoon juuri oikeanlainen: erittäin nopea ja napakka.

Eikä Honda ole mokannut auton sisustuksessakaan. Punaista ja mustaa, rankkipenkit, urheiluohjauspyörä ja terävän punaiset mittariston valot. Kaikki sopii hyvin yhteen auton luonteen kanssa.

Kuka maksaisi
bensalaskun?


Tiedän, että Type R:llä on vannoutuneet faninsa. Ja tuning-väki on vielä ihan oma juttunsa. Silti jäin koeajoviikon jälkeen miettimään, kenelle tämä auto on suunnattu. Kun mainitsin asiasta toimituksessa, 28-vuotias mieskollega sanoi: "Käytiin kavereiden kanssa koeajamassa sellainen. Nautit vaan siitä sen voimasta. Tosin omaksi en koskaan sellaista ostaisi, kun onhan se arkiajossa vähän rasittava".

Voima on oikein kivaa hetken, mutta kuka haluaa näillä polttoaineenhinnoilla ajaa niin sanottua normaaliajoa tällä autolla. Suhteellisen rauhallisessa yhdistetyssä ajossa mitattu polttoaineenkulutus oli 8,8 litraa sadalla kilometrillä. Ja se on jopa hieman alle sen, mitä maahantuoja lupaa kulutukseksi.

Civic Type R 2,0i-VTEC

Hinta: 32 500e, vapaa autoetu 670e.

Teho ja vääntö: 148 kW, 193 Nm.

Kulutus: 8,8l/100km, mitattu.

CO2: 215g/km.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    3. 3

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    4. 4

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    5. 5

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    8. 8

      Piilotteli miljoonia ja vaati rangaistuksia veronkierrosta – Ranskan entinen budjettiministeri vankilaan

    9. 9

      Nesteen osake niiasi Trumpin johtajavalinnan jälkeen

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    6. 6

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    10. 10

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää