Valikko

Kilpailujen merkitys kasvaa mainosalalla

Suomalaiset mainostoimistot eivät pärjänneet Cannesissa, mutta se ei tarkoita sitä, että alalla kannattaisi väheksyä kansainvälisten mainoskilpailujen merkitystä, sanoo TBWA:n toimitusjohtaja Petteri Kilpinen.


Suomen viime aikojen menestyksekkäimmän mainostoimistoryhmän TBWA Helsingin toimitusjohtaja Petteri Kilpinen arvioi, että kilpailujen merkitys mainosalalla kasvaa entisestään.

– Se pitää hyväksyä ja ottaa huomioon omissa strategioissa.

Kilpisen ryhmään kuuluu Mainostoimisto PHS, joka tuli Cannesista muiden toimistojen tavoin tyhjin käsin samaan aikaan, kun Ruotsi kahmi kymmeniä leijonia. Kilpisen mukaan Ruotsin menestys osoittaa, että Suomellakin olisi mahdollisuuksia, kunhan kisoihin osataan suhtautua oikein.

– Ennen kaikkea täytyy tajuta, että Cannesin merkitys vain kasvaa, Kilpinen sanoo.

Kilpisen mukaan sekä Suomessa että muualla on hyväksytty ajatus, että hyvä mainonta voittaa myös palkintoja. Asiakkaat tulevat Cannesiin seuraamaan, mikä on hyvää mainostaa ja ketkä sitä osaavat tehdä.

– Se on tärkeämpää kuin koskaan ennen ja sillä on hyviä ja huonoja seurauksia.

Dopingia
tuomaristoon


Huonoa on Kilpisen mukaan se, että politikointi ja taktikointi kasvavat sitä mukaan kun kisamenestyksen tärkeys korostuu.

– Alalla tehdään spekula-advejä (mainoksia, joita tehdään vain kilpailuja varten), voidellaan tuomaristoa ja ennakkomarkkinoidaan ja puffataan oman maan töitä tuomaristossa. Siellä pannaan isot koneistot jylläämään, jotta varmasti pärjättäisiin

– Tällaisessa kovenevassa kilpailutilanteessa suomalainen yltiörehellinen "hyvä työ puhuu puolestaan" -ajattelu johtaa siihen, että menestysmahdollisuudet ovat entistä huonommat.

Kilpinen huomauttaa, ettei tämä ole syy heittää pyyhettä kokonaan kehään. Suomessakin osataan lähettää kilpailuihin töitä, joita on tehty vain kilpailuja ajatellen. Kilpinen on kuitenkin sitä mieltä, että erityisesti Aasian kasvavilla markkinoilla kisadoping on voimakkaassa käytössä.

– Kyllä täällä voi suomalainenkin pärjätä, mutta se on koko ajan vaikeampaa. Varsinkin kun Aasian markkinat kasvavat kovinta vauhtia ja siellä on omaksuttu kaikki nämä lobbaukset, voitelut ja etukäteen tehtävät maakohtaiset sopimukset keskenään äänestämisestä

Mainonnan taso
nousee vuosi vuodelta



Hyvää Kilpisen mielestä Cannesissa on se, että mainonnan taso näyttää joka vuosi nousevan edellistä korkeammalle.

– Ei sekään tee hommasta suomalaisten kannalta yhtään helpompaa, mutta on hienoa nähdä, että maailmassa on edelleen luovuutta.

– Sitä luulisi, että kaikki mahdollinen on jo keksitty, mutta joka vuosi keksitään edelleen entistä parempia uusia juttuja.

Suomesta Cannesiin kilpailemaan lähti yhteensä 206 työtä, näistä shortlistalle selvisi seitsemän. Menestystä ei myöskään tullut Young Lions - kilpailuihin osallistuneelle neljälle teamille, joista yksikään ei sijoittunut kolmen parhaan joukkoon.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää