Kilpailujen merkitys kasvaa mainosalalla

Suomalaiset mainostoimistot eivät pärjänneet Cannesissa, mutta se ei tarkoita sitä, että alalla kannattaisi väheksyä kansainvälisten mainoskilpailujen merkitystä, sanoo TBWA:n toimitusjohtaja Petteri Kilpinen.


Suomen viime aikojen menestyksekkäimmän mainostoimistoryhmän TBWA Helsingin toimitusjohtaja Petteri Kilpinen arvioi, että kilpailujen merkitys mainosalalla kasvaa entisestään.

– Se pitää hyväksyä ja ottaa huomioon omissa strategioissa.

Kilpisen ryhmään kuuluu Mainostoimisto PHS, joka tuli Cannesista muiden toimistojen tavoin tyhjin käsin samaan aikaan, kun Ruotsi kahmi kymmeniä leijonia. Kilpisen mukaan Ruotsin menestys osoittaa, että Suomellakin olisi mahdollisuuksia, kunhan kisoihin osataan suhtautua oikein.

– Ennen kaikkea täytyy tajuta, että Cannesin merkitys vain kasvaa, Kilpinen sanoo.

Kilpisen mukaan sekä Suomessa että muualla on hyväksytty ajatus, että hyvä mainonta voittaa myös palkintoja. Asiakkaat tulevat Cannesiin seuraamaan, mikä on hyvää mainostaa ja ketkä sitä osaavat tehdä.

– Se on tärkeämpää kuin koskaan ennen ja sillä on hyviä ja huonoja seurauksia.

Dopingia
tuomaristoon


Huonoa on Kilpisen mukaan se, että politikointi ja taktikointi kasvavat sitä mukaan kun kisamenestyksen tärkeys korostuu.

– Alalla tehdään spekula-advejä (mainoksia, joita tehdään vain kilpailuja varten), voidellaan tuomaristoa ja ennakkomarkkinoidaan ja puffataan oman maan töitä tuomaristossa. Siellä pannaan isot koneistot jylläämään, jotta varmasti pärjättäisiin

– Tällaisessa kovenevassa kilpailutilanteessa suomalainen yltiörehellinen "hyvä työ puhuu puolestaan" -ajattelu johtaa siihen, että menestysmahdollisuudet ovat entistä huonommat.

Kilpinen huomauttaa, ettei tämä ole syy heittää pyyhettä kokonaan kehään. Suomessakin osataan lähettää kilpailuihin töitä, joita on tehty vain kilpailuja ajatellen. Kilpinen on kuitenkin sitä mieltä, että erityisesti Aasian kasvavilla markkinoilla kisadoping on voimakkaassa käytössä.

– Kyllä täällä voi suomalainenkin pärjätä, mutta se on koko ajan vaikeampaa. Varsinkin kun Aasian markkinat kasvavat kovinta vauhtia ja siellä on omaksuttu kaikki nämä lobbaukset, voitelut ja etukäteen tehtävät maakohtaiset sopimukset keskenään äänestämisestä

Mainonnan taso
nousee vuosi vuodelta



Hyvää Kilpisen mielestä Cannesissa on se, että mainonnan taso näyttää joka vuosi nousevan edellistä korkeammalle.

– Ei sekään tee hommasta suomalaisten kannalta yhtään helpompaa, mutta on hienoa nähdä, että maailmassa on edelleen luovuutta.

– Sitä luulisi, että kaikki mahdollinen on jo keksitty, mutta joka vuosi keksitään edelleen entistä parempia uusia juttuja.

Suomesta Cannesiin kilpailemaan lähti yhteensä 206 työtä, näistä shortlistalle selvisi seitsemän. Menestystä ei myöskään tullut Young Lions - kilpailuihin osallistuneelle neljälle teamille, joista yksikään ei sijoittunut kolmen parhaan joukkoon.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    8. 8

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    9. 9

      Markkinoiden Ranska-hermoilu helpotti hieman

    10. 10

      Maailman arvokkain yhtiö saattaakin olla vasta kuudenneksi arvokkain

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    6. 6

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    7. 7

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    10. 10

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää