Sponsorieuroilla autetaan nyt yhteiskuntaa

Mainostajien liiton mukaan yrityksiä kiinnostavat sponsorikohteista ehdottomasti eniten ympäristö- ja yhteiskunnalliset kohteet, joihin laitettavia rahamääriä ollaan myös valmiita nostamaan eniten.
Yritysten kiinnostus suunnata sponsorirahansa yleishyödyllisiin kohteisiin on kasvussa. Perinteiselle sponsorointisuosikille, urheilulle, ne eivät kuitenkaan vielä pärjää. Urheilu vie edelleen kaksi kolmasosaa suomalaisyritysten sponsorirahoista.

Yhteiskuntavastuullisuuteen kiinnitetään yrityksissä kuitenkin yhä enemmän huomiota. Se on huomattu myös kehitysyhteistyöjärjestö Planissa. Yritysrahoituksen osuus järjestön kokonaistuotoista kasvoi viime tilikaudella prosentista yhteentoista prosenttiin.

Kaikkiaan yritykset lahjoittivat järjestölle 1,8 miljoonaa euroa. Viestintäpäällikkö Marja-Leena Suvannon mukaan yritystyön määrä on selvästi kasvanut ja yhteistyöstä kiinnostuneita yrityksiä on aiempaa enemmän.

Yritys tavoittelee
parempaa imagoa


Suvanto uskoo, että sponsoroinnin taustalla on pääasiassa kaksi syytä: halu auttaa ja nostaa imagoa.

– Ihmiset ovat nykyään valveutuneempia siitä, mitä maailmalla tapahtuu. Maapallo on enemmän yhteinen asia. Kyllä minä uskon, että yritysjohtajillakin on omatunto, Suvanto vitsailee.

Toisaalta taustalla on myös itsekkyyttä. Kilpailu on kovaa, ja yhteistyö järjestöjen kanssa heijastelee hyviä eettisiä arvoja yrityksen toiminnasta ja on siis on hyvää mainosta.

– Yhteistyö tulee varmasti muutenkin kuin hyvänä mielenä takaisin. Ainakin sellaisten kuluttajien käyttäytymisessä, jotka seuraavat myös maailmaa, Suvanto arvelee.

Mainostajien liiton kyselyn mukaan yrityksiä innostaa sponsoroimaan ennen kaikkea tahto parantaa mainetta ja lisätä näkyvyyttä.

– Hyöty riippuu paljolti siitä, mikä yrityksen tavoite on. Voi olla, että yritys haluaa vain tehdä hyväntekeväisyyttä. Saatetaan myös haluta nostaa imagoa ja kasvattaa mainetta. Osalla voi olla tavoitteena myynnin kasvattaminen, sanoo Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Hänen mukaansa mainostajat ovat kuitenkin tietoisia siitä, etteivät sponsorointiin pistetyt rahat ole yhtä tuottavia kuin muuhun markkinointiviestintään laitetut. Hän uskookin, että taustalla on aina myös halu tehdä hyväntekeväisyyttä.

Ei kerralla
hyvää omatuntoa


Yhteiskuntavastuusta vastaava asiantuntija Maija-Leena Uimonen työ- ja elinkeinoministeriöstä kertoo, että yritykset haluavat tukemiltaan hankkeilta yhä enemmän pitkäjänteisyyttä.

– Ei ole enää niin, että halutaan kertasummalla ostaa hyvä omatunto. Vaan hankkeessa halutaan olla itse mukana vaikuttamassa.

Se on Uimosen mukaan koko EU:n laajuinen ilmiö. Hänen mielestään yritysten kannattaisikin puhtaan hyväntekeväisyyden sijasta panostaa liiketoimintaan liittyviin vastuullisiin hankkeisiin. Uimosen mukaan hyväntekeväisyyshankkeilla pystytään auttamaan usein vain hetkellisesti, syyt jäävät hoitamatta.

– Pidemmän tähtäimen liiketoimintastrategialla on enemmän yhteiskunnallisia vaikutuksia, ja se voi jopa parantaa ongelman syitäkin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    4. 4

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    5. 5

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    6. 6

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    7. 7

      Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa

    8. 8

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    9. 9

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    10. 10

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    4. 4

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    5. 5

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    10. 10

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää