Valikko

Sponsorieuroilla autetaan nyt yhteiskuntaa

Mainostajien liiton mukaan yrityksiä kiinnostavat sponsorikohteista ehdottomasti eniten ympäristö- ja yhteiskunnalliset kohteet, joihin laitettavia rahamääriä ollaan myös valmiita nostamaan eniten.
Yritysten kiinnostus suunnata sponsorirahansa yleishyödyllisiin kohteisiin on kasvussa. Perinteiselle sponsorointisuosikille, urheilulle, ne eivät kuitenkaan vielä pärjää. Urheilu vie edelleen kaksi kolmasosaa suomalaisyritysten sponsorirahoista.

Yhteiskuntavastuullisuuteen kiinnitetään yrityksissä kuitenkin yhä enemmän huomiota. Se on huomattu myös kehitysyhteistyöjärjestö Planissa. Yritysrahoituksen osuus järjestön kokonaistuotoista kasvoi viime tilikaudella prosentista yhteentoista prosenttiin.

Kaikkiaan yritykset lahjoittivat järjestölle 1,8 miljoonaa euroa. Viestintäpäällikkö Marja-Leena Suvannon mukaan yritystyön määrä on selvästi kasvanut ja yhteistyöstä kiinnostuneita yrityksiä on aiempaa enemmän.

Yritys tavoittelee
parempaa imagoa


Suvanto uskoo, että sponsoroinnin taustalla on pääasiassa kaksi syytä: halu auttaa ja nostaa imagoa.

– Ihmiset ovat nykyään valveutuneempia siitä, mitä maailmalla tapahtuu. Maapallo on enemmän yhteinen asia. Kyllä minä uskon, että yritysjohtajillakin on omatunto, Suvanto vitsailee.

Toisaalta taustalla on myös itsekkyyttä. Kilpailu on kovaa, ja yhteistyö järjestöjen kanssa heijastelee hyviä eettisiä arvoja yrityksen toiminnasta ja on siis on hyvää mainosta.

– Yhteistyö tulee varmasti muutenkin kuin hyvänä mielenä takaisin. Ainakin sellaisten kuluttajien käyttäytymisessä, jotka seuraavat myös maailmaa, Suvanto arvelee.

Mainostajien liiton kyselyn mukaan yrityksiä innostaa sponsoroimaan ennen kaikkea tahto parantaa mainetta ja lisätä näkyvyyttä.

– Hyöty riippuu paljolti siitä, mikä yrityksen tavoite on. Voi olla, että yritys haluaa vain tehdä hyväntekeväisyyttä. Saatetaan myös haluta nostaa imagoa ja kasvattaa mainetta. Osalla voi olla tavoitteena myynnin kasvattaminen, sanoo Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Hänen mukaansa mainostajat ovat kuitenkin tietoisia siitä, etteivät sponsorointiin pistetyt rahat ole yhtä tuottavia kuin muuhun markkinointiviestintään laitetut. Hän uskookin, että taustalla on aina myös halu tehdä hyväntekeväisyyttä.

Ei kerralla
hyvää omatuntoa


Yhteiskuntavastuusta vastaava asiantuntija Maija-Leena Uimonen työ- ja elinkeinoministeriöstä kertoo, että yritykset haluavat tukemiltaan hankkeilta yhä enemmän pitkäjänteisyyttä.

– Ei ole enää niin, että halutaan kertasummalla ostaa hyvä omatunto. Vaan hankkeessa halutaan olla itse mukana vaikuttamassa.

Se on Uimosen mukaan koko EU:n laajuinen ilmiö. Hänen mielestään yritysten kannattaisikin puhtaan hyväntekeväisyyden sijasta panostaa liiketoimintaan liittyviin vastuullisiin hankkeisiin. Uimosen mukaan hyväntekeväisyyshankkeilla pystytään auttamaan usein vain hetkellisesti, syyt jäävät hoitamatta.

– Pidemmän tähtäimen liiketoimintastrategialla on enemmän yhteiskunnallisia vaikutuksia, ja se voi jopa parantaa ongelman syitäkin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    3. 3

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    9. 9

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    10. 10

      Honkarakenteen hallitus torjuu venäläisyhtiö Sisteman ostotarjouksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    9. 9

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    10. 10

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää