"Finnair hakee kumppania suuresta joukosta yhtiöitä"

Finnair kilpailuttaa suuren joukon lentoyhtiöitä etsiessään sopivaa yhteistyökumppania. Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan on mahdollista, mutta ei toivottavaa, että Finnair hoitaa vastaisuudessa itsenäisesti vain kaukolennot.


Lentoyhtiö Finnair haluaa perustaa yhteisyrityksen, joka mahdollisesti ottaisi hoitaakseen osan tai kaikki Finnairin tappiollisista Euroopan lennoista ja vauhdittaisi kasvua Pohjoismaissa.

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen perustelee suunnitelmaa sillä, että yhtiö haluaa saada Euroopan liikenteensä kilpailukykyiseksi.

– Olemme tehneet erittäin merkittäviä tappioita Euroopan liikenteessä, hän sanoi tiedotustilaisuudessa tänään.

Finnair suhtautuu avoimesti mahdollisiin kumppaneihinsa. Vehviläisen mukaan yhtiö kilpailuttaa suuren joukon yhtiöitä. Hänen mukaansa kiinnostus tuntuu olevan suurta.

Kireä kilpailutilanne koskee kaikkia. Vehviläisen mukaan Euroopassa on paljon ylikapasiteettia ja menossa on ”todella julma pudotuspeli”. Hän huomauttaa, että viikon aikana viisi eurooppalaista lentoyhtiötä on lopettanut ja lisää konkursseja on odotettavissa.

Vehviläisen mukaan Finnairin on pakko tehdä jotain.

– Haluamme selviytyä voittajina.

Finnairista voi tulla
kaukolentoyhtiö

Finnair on tehnyt viimeksi voitollisen tuloksen vuonna 2007 ja siltä vuodelta on myös yhtiön tuorein osingonjako. Yhtiössä on meneillään rakennemuutos, jonka päämääränä on karsia kuluja 140 miljoonaa euroa vuoteen 2014 mennessä.

Yhtiö ennakoi, että tänä vuonna kuluja pystytään leikkaamaan 80 miljoonan euron arvosta.

Osana säästöohjelmaa Finnair pyrkii pääsemään eroon yhdeksästä kapearunkokoneestaan. Vehviläisen mukaan koneet ovat olleet vajaakäytössä. Yhtiö haluaa kasvattaa konekokoa ja vähentää siten penkkiä kohti koituvia kustannuksia.

– Tutkimme mahdollisuutta siirtää tulevaan yhteistyöyhtiöön koko kapearunkolaivastomme tai osan siitä, hän sanoi.

Jollei Finnairin omaa kapearunkoliikennettä saada kilpailukykyiseksi, on mahdollista, että yhteistyöyritys operoi sitä osin tai kokonaan.

Äärimmäinen vaihtoehto tarkoittaisi Vehviläisen mukaan sitä, että Finnair keskittyisi kaukolentoihin ja se operoisi lähiliikenteensä kumppaniverkoston kautta.

– Emme toivo tätä vaihtoehtoa, hän lisäsi.

Aiesopimukset
kesään mennessä

Finnairin kumppani Suomen sisäisillä reiteillä on brittiläinen Flybe. Finnairin ja Flyben omistama lentoyhtiö Flybe Nordic aloitti liikennöinnin syksyllä. Vehviläinen on tyytyväinen ensimmäiseen puoleen vuoteen.

Lähiliikenne on vastaisuudessakin tarkoitus hoitaa Flybe-yhteistyönä.

– Näen, että uusi yhteisyrityskin voisi toimia pitkälti samalla mallilla kuin Flybe-yhteistyö.

Finnair omistaa viisi prosenttia Norwegian Airista. Omistuksesta huolimatta Finnair pitää yhtiötä lähinnä kilpailijanaan. Uutistoimisto Bloombergin mukaan Finnair ei käy yhteisyritysneuvotteluja Flyben, Norwegianin eikä SASin kanssa.

Finnair tähtää neuvotteluihin jo lähiviikkoina.

– Aiesopimus on tarkoitus saada valmiiksi kesään mennessä. Uusi yhteistyöyritys voisi alkaa operoida ensi vuoden ensimmäisen puoliskon aikana, Vehviläinen kaavailee.

”Nyt ei etsitä syyllisiä,
vaan ratkaisuja”

Vehviläinen perustelee yhteistyösuunnitelman julkistamista sillä, että näin ainakin mahdollisimman moni asiasta kiinnostunut yhtiö saa tiedon. Lisäksi henkilöstö pääsee osallistumaan ja varautumaan muutokseen. Vehviläinen uskoo, että väki ymmärtää sen haasteen ja toivoo, että luottamus säilyy.

– Tilanne on erittäin vaikea yhtiölle ja koko henkilöstölle. Nyt ei etsitä syyllisiä, vaan ratkaisuja, hän sanoi.

Mihin tahansa Vehviläinen ei haluaisi taipua. Hän viittasi Norwegianiin, jonka koko henkilökunta lentäjät mukaan lukien on vuokratyövoimaa. Esimerkiksi Suomessa liikennöivissä koneissa matkustajahenkilökunta on usein Baltiasta.

– Olisi ikävää, jos ihminen ei enää pystyisi tulemaan lentoyhtiöön töihin ja saamaan sieltä niin paljon rahaa, että pystyisi elämään esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, Vehviläinen sanoi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    2. 2

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    6. 6

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    7. 7

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    8. 8

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    9. 9

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    10. 10

      Ulla Nord lähti etsimään ”kadonneita” miehiä – kolkutteli heidän oviaan ja auttoi kädestä pitäen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    6. 6

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    7. 7

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    8. 8

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    9. 9

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    10. 10

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää