Moni saa "liikaa" kilometrikorvauksia

Moni saa kilometrikorvauksia enemmän kuin ajosta syntyy kustannuksia. Sen osoittavat numerot, ja samaa mieltä ovat myös autoalan ja paljon autoilevien edustajat. Silti hallitus päätti perua korvaustason leikkaukset. Miksi kilometreistä maksetaan sen verran kuin maksetaan?


Kilomerikorvaukset ovat nyt selvästi ylikompensoivia, kun budjettiriihessä päätettiin perua niiden leikkaukset. Näin totesi Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio Taloussanomissa viime viikolla. Joissain tapauksissa, Kallio tarkentaa.

Jos valtion työmarkkinalaitoksen laskelmia on uskominen, Kallio on oikeassa.

Itse asiassa korvauksen pitäisi pienentyä ajokilometrien lisääntyessä, sanoo finanssineuvos Pentti Tuominen.

Hallitus oli aikeissa leikata korvaukset lähes puoleen siltä ajolta, joka ylittää 15 000 kilometriä vuodessa. Esitys kuitenkin peruttiin osana työllisyys- ja kasvusopimusta.

Laskelman mukaan auton hankinnasta syntyvät kiinteät kustannukset on kuoletettu kahdeksassa vuodessa, jos sillä ajaa 15 000 kilometriä työajoa vuodessa. Ajatuksena oli, että sen jälkeen korvataan vain auton käytöstä syntyvät muuttuvat kustannukset.

Niitä ovat auton ostoon tarvittava pääoma ja sen korot, vakuutus, säilytyskustannukset ja ruosteenesto. Kiinteisiin kustannuksiin taas lasketaan polttoainekulut, renkaat sekä huolto- ja korjauskustannukset.

Leikkauksen jälkeen korvaukset olisivat monessa tapauksessa vastanneet toteutuneita kuluja, Kallio uskoo. Osa korvausta saavista ajaa niin vanhoilla autoilla, että kiinteät kulut on jo katettu.

Moni paljon ajava tarvitsee toki kunnon auton, Kallio lisää. Joskus työtehtävätkin ovat sellaisia, että työnantaja vaatii arvokkaampaa autoa, vaikka isoa maastoautoa.

Muutenkaan kilometrikorvaukset eivät herätä hänessä voimakkaita tunteita, kuten ei niiden leikkaus tai sen peruminenkaan.

– Autotuojien toimitusjohtajana minulla ei ole mitään sitä vastaan. Tavallaan meille molempi parempi.

Jos korvaukset pienenisivät, moni voisi vaihtaa uuteen työsuhdeautoon. Toisaalta jos ne pysyvät ennallaan, moni paljon ajava voi vaihtaa autoa useammin.

Yksi ja sama
kaikille


Ylikompensaatiota saattaa korvauksissa olla, myöntää myös toiminnanjohtaja Juha Häkkinen Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ:stä.

– Se on ihan totta, että järjestelmä kompensoi kyllä voimakkaasti. Se kattaa myös pääomakuluja, siinä mielessä se on hyvä.

SMKJ:llä on paljon ajavia jäseniä, joista moni vaihtaa autoa parin kolmen vuoden välein. Silloin pääomakuluja tuleekin paljon. Jos alla on vanha auto, jonka pääomakulut on poistettu, tilanne on toki toinen.

– Olennainen juttu on, että se on kaikille sama se arvo.

Jos paljon ja vähän kuluttavalla autolla ajamisesta saa saman verran korvauksia, toiselle se voi olla liikaa ja toiselle liian vähän.

Korvaukset perustuvat keskiarvoille, jolloin aina jonkun ajoa kompensoidaan liikaa ja jonkun liian vähän, toteaa lakiasiain johtaja Vesa Korpela Veronmaksajien keskusliitosta.

Miksipä summia ei siis määritellä auton ja sen käytön mukaan?

Yksi ja sama senttimäärä on sovittu verotuksen yksinkertaisuuden vuoksi. Korpelan mielestä verotuksen pitääkin olla mahdollisimman yksinkertaista.

– Yksinkertaisuus on kaunista ja ennen kaikkea halpaa. Asia ei ole niin suuri, että sitä olisi aiheellista monimutkaistaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    6. 6

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    7. 7

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    8. 8

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    9. 9

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    7. 7

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    8. 8

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    9. 9

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    10. 10

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää