Facebook-käyttö kertoo, oletko luuseri vai voittaja

Facebook ja muu sosiaalinen media antavat yrityksille tehokkaan mahdollisuuden panna asiakkaat ja mahdolliset uudet työntekijät paremmuusjärjestykseen. Katso, miten verkko on jo alkanut rakentaa kastijärjestelmän kaltaista uutta luokkayhteiskuntaa.
Jos sinulla on tili Facebookissa, Twitterissä tai LinkedInissä, olet helposti rankattavissa.

Kloutin, PeerIndexin ja Twitter Graderin kaltaiset yritykset laskevat vaikutusvaltasi sosiaalisessa mediassa, ja muut yhtiöt kohtelevat sinua sen mukaan.

Suosituimmille bloggaajille on jo pitkään jaettu tuotenäytteitä, joten huomattavien verkkopersoonien erityiskohtelu ei ole uutta. Työpaikoillakin on varmasti vilkuiltu muiden Facebook-sivuja.

Nyt profiilien tarkastelusta on tullut liiketoimintaa. New York Times -lehden mukaan yli 2 500 yritystä käyttää Kloutin lukuja omiin tarkoituksiinsa.

Kloutin mielipidevaikuttajiksi katsomat Facebook-käyttäjät ovat saaneet ilmaisia lentolippuja, astetta parempia hotellihuoneita ja alennusta uusista autoista.

Menestyjille tilanne on mitä mainioin, mutta rankkauslistan häntäpäästä kehitys näyttää erilaiselta.

New York Timesin haastattelema Rutgersin yliopiston markkinoinnin professori Mark W. Schaefer pelkää, että syntymässä on uusi kastijärjestelmä. Sosiaalisissa medioissa korkeita pisteitä saaneita aletaan suosia myös netin ulkopuolella, kaupassa, työnhaussa ja jopa riiuulla.

Korvaako kaverilista
ansioluettelon?


Turun yliopiston mediatutkijan Tero Karpin kokemuksen mukaan vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa voi mitata varsin hyvin.

Rankkauspalvelut eivät mittaa pelkkää kontaktien määrää, vaan myös jaettuja linkkejä ja päivityksiin tulleita kommentteja.

Pääseekö edes haastatteluun, jos työnantaja huomaa, että sai Kloutissa alle 20 pistettä?

– Uskon, että hyvä tyypit rekrytoidaan Suomessa jatkossakin perinteisin keinoin, mutta ei kannata unohtaa että avoimet sosiaalisen median profiilit ovat julkisia käyntikortteja, verkkoviestintään keskittyneen Vapa Median toimitusjohtaja Ida Hakola sanoo.

– On naiivia ajatella, että työnantaja ei googlaisi hakijaa tai etsisi tämän profiileja, vaikka laki sen tässä yhteydessä vielä kieltää.

Vastarinta
on turhaa


Vastarintaliike sosiaalista mediaa kohtaan voimistuu, Ida Hakola povaa. Netti kytkeytyy yhä tiiviimmin osaksi verkkopalveluiden aktiivikäyttäjien elämää, mutta passiivisemmat käyttäjät tekevät selkeän pesäeron netissä alituiseen hyöriviin.

Työelämässä sosiaalisesta mediasta pois jättäytymiseen tuskin on kohta enää varaa.

Mahdollisen työnantajan silmissä epäilyttävintä on, jos nuori työnhakija ei lainkaan kuulu sosiaaliseen mediaan, Tero Karppi uskoo.

– Varsinkin uuden median alalla ollaan menossa siihen suuntaan, että jossain verkostossa pitää olla.

Hakolan mielestä on ymmärrettävää, että työnantaja haluaa palkata aikaansa seuraavia työntekijöitä.

– Näillä aloilla on ammatillisesti vaarallista olla kiinnostumatta nykyisistä viestintäalustoista. Samalla hyväksyy riskin siitä, että tippuu pois ajankohtaisesta kehityksestä.

Nokia kertoo tutkivansa sosiaalisesta mediasta työntekijöiden ammatillista osaamista.

– LinkedIn on käytännössä yksi suuri cv-pankki. Tokihan sieltä näkyy, onko ihminen ollut aktiivinen.

– Sosiaalinen media kuuluu olennaisesti esimerkiksi digitaalisen markkinoinnin henkilön osaamiseen. Näin ollen digitaalista jalanjälkeä kyllä katsotaan.

Suolla sisältö
oikealle foorumille


Tutkija Tero Karppi muistuttaa, että netissä sosiaaliset suhteet kaupallistetaan.

– Jos välissä on yrityksen luoma verkkopalvelu, totta kai yritys haluaa jotain itselleen.

Yksityisyyden suojaan liittyvistä ongelmista huolimatta Karppi uskoo, että palvelut tuovat mukanaan enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.

Aiemmin työnhaussa loistivat ne, jotka hallitsivat keskustelun kasvotusten. Nyt pärjäävät nokkelat netinkäyttäjät, eikä työnhaku tyssää ujouteen.

Koska verkostoitumispalveluja on useita, eri areenoilla voi ilmaista eri puolia itsestään.

– Itse käytän Twitteriä ammatillisiin asioihin, ja Facebookissa säästän ystäväni siltä kaikelta, Karppi kertoo.

Kahvila-auto
tasa-arvoistumisen voittaja


Sosiaalinen media rankkauksineen voi myös tasoittaa hierarkioita, kun äänensä saa esiin kuka tahansa. Asemasta tai varakkuudesta riippumatta. 

Kun tieto huonoista kokemuksista leviää nopeasti, yritystenkin on oltava ihmisiksi ja kuunneltava palautetta.

– Toisaalta jokaisesta pienestäkin välikohtauksesta syntyy kiertävä adressi, jossa kritisoidaan milloin mitäkin, Ida Hakola sanoo.

– Ihmisten kynnys laittaa alulle erilaisia mielipidekampanjoita laskee – ja tapausten lisääntyessä yksittäisen aloitteen merkitys vähenee.

Vaikka useimmat kannanotot hukkuvatkin mielipiteiden massaan, erityiset tapaukset jaksavat jatkossakin nousta esiin, Hakola arvelee.

Esimerkiksi hän nostaa kahvila-auto Camionetten, jolle Helsingin kaupungin rakennusvirasto ei myöntänyt lupaa. Auto voitti puolelleen sosiaalisen median käyttäjät ja pääsi lopulta kauppaamaan kahvia ja lettuja pitkin Helsingin keskustaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    2. 2

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    3. 3

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    4. 4

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    5. 5

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    6. 6

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    7. 7

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    8. 8

      Kyberturvallisuuden huippuasiantuntija Business Insiderille: Hakkeroinnista tullut mafian kaltaista toimintaa

    9. 9

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    10. 10

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    4. 4

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    5. 5

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    6. 6

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää