Pirkka

Terveys

Ulos Valikko

Terveys

Terveys

Näin elät pidempään – 11 vinkkiä!

IS kokosi 11 vinkkiä, miten elämäntapaa voi muuttaa pienin teoin terveellisempään suuntaan ja varmistaa samalla itselleen tasapainoisen elämän ja pitkän iän.
Monet meistä ovat luvanneet tälle vuodelle taas lukemattomia uudenvuodenlupauksia, joiden toteuttaminen usein lopahtaa alkuinnostuksen jälkeen. Kaikki me toivomme hoikempaa, terveempää, pitkää ja onnellista elämää, mutta niiden saavuttaminen saattaa tuntua joskus kovin työläältä. Mikään ei kuitenkaan muutu hetkessä, joten kenties olisi viisaampaa aloittaa muutos pienin askelin, jotka lopulta johtavat toivottuun tulokseen.


Tässä tohtori Maoshing Ni kertoo Huffington postille miten elämäntapaa voi muuttaa pienin teoin terveellisempään suuntaan ja varmistaa itselleen tasapainoinen elämä ja pitkä ikä.

1. Sitoudu pitämään itsesi kunnossa


Mikäli fyysinen aktiivisuus ei kuulu normaaliin päivärytmiisi, voit aloittaa kävelemällä noin 20 minuuttia kaksi kertaa viikossa lisätäksesi kuntoasi ja kohottaaksesi mielialaasi. Mikäli ilma on liian kylmä ulkoiluun, voit vaikkapa tanssia tai tehdä muuta aerobista liikuntaa 20 minuutin ajan. Asettamalla itsellesi pieniä tavoitteita joka kuukausi et kyllästy niin helposti kuin aloittaessasi suoraan vaativan treeniohjelman.

2. Rakasta sydäntäsi


Sisällytä jokapäiväiseen ruokavalioosi enemmän sydänystävällisiä rasvoja, kuten kerta- ja monityydyttymättömiä rasvoja. Oliivi-, pellavansiemen-, seesami- sekä orgaaniset öljyt sisältävät sydäntä suojaavia yhdisteitä, jotka ehkäisevät ennenaikaista vanhenemista ja vähentävät tulehduksia.

3. Siivoa keittiökaappisi


Voit aloittaa kevätsiivouksen jo hieman aikaisemmin tänä vuonna. Poista keittiönkaapeista kaikki teollisesti valmistetut tuotteet, jotka sisältävät lisättyä sokeria, suolaa, transrasvoja, valkoista vehnää ja lisäaineita. Korvaa sokeria sisältäneet tuotteet tuoreisiin tai rikittömiin kuivattuihin hedelmiin.

Täytä kaappisi erilaisilla mausteilla ja vähennä suolan käyttöä. Transrasvat voit korvata sydänystävällisillä öljyillä pidentääksesi elinikääsi. Lopuksi sisällytä täysjyvätuotteet ruokavalioosi, joista saat kuituja, vitamiineja sekä mineraaleja.

4. Syö vähemmän


Opettele kontrolloimaan annoskokojasi, jotta voit nauttia erilaisista ruoista ilman pelkoa lihomisesta. Yritä joka päivä kontrolloida jokaisen ateriasi määrää pureskelemalla hitaasti ja harjoittelemalla tiedostavaa syömistä.

Eräs tapa, mitä monet 100-vuotiaat harjoittavat, on lakata syömästä kun vatsa on 75 % täynnä. Pienemmät ateriat parantavat ruoansulatusta ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa. Muista sisällyttää jokaiseen ateriaasi vähärasvaista proteiinia, terveellisiä rasvoja, hiilihydraattia sekä kuituja.

5. Vahvista luitasi

Suojaa luitasi osteoporoosilta lisäämällä ruokavalioosi vähintään yksi kalsiumpitoinen ruoka-aine joka päivä. Vähärasvaiset maitotuotteet, lehtivihreät, lohi, pavut ja siemenet ovat kaikki hyviä kalsiumin lähteitä. Aikuisen naisen ja miehen päivän suositeltu kalsiumannos on 800 mg. Se kertyy parista lasillisesta maitoa, pikarista jogurttia ja viipaleesta juustoa.

6. Syö vihanneksia



Sisällytä ruokavalioosi vähintään yksi annos vihreää. Yksi annos vastaa noin kupillista raakoja tai keitettyjä vihanneksia. Klorofylli eli lehtivihreä lisää verisolujen tuotantoa ja parantaa veren happipitoisuutta, kiertoa sekä puhdistusta.

7. Juo vettä


Pidä huolta riittävästä nesteytyksestä juomalla vähintään noin 2 desilitran verran vettä 6 -8 kertaa päivässä. Ihmiskeho sisältää noin 60 – 70 prosenttia vettä, mikä on avain hyvään terveyteen ja pitkään ikään. Ilman riittävää nesteen saantia, kehossamme olevat myrkyt lisääntyvät ja aiheuttavat ennen aikaista ikääntymistä.

8. Muista kuidut


Syö kuituja ylläpitääksesi terveitä kolesterolitasoja, verensokeria ja kehon tasapainoa, jotka kaikki ovat tärkeitä terveydelle ja pitkälle iälle. Kuidut ovat sulamattomia hiilihydraatteja, joita löytyy hedelmistä, pähkinöistä, siemenistä, vihanneksista, pavuista ja täysjyvästä.

9. Pidä huolta aivoistasi


Anna aivoillesi päivittäistä purtavaa parantaaksesi muistiasi ja älyllistä suorituskykyäsi. Opettele uusi kieli, opettele ulkoa runo, pelaa shakkia, tee haastavia sanaristikoita ja laske ilman laskinta tai muistele kauppalista ulkoa. Syö myös ruokia, joissa on paljon DHA:ta eli omega-3-rasvahappoa, jonka on tutkimuksissa osoitettu parantavan muistin toimintaa. Lohi, pähkinät, pellavansiemenet ja merilevä ovat sen hyviä lähteitä.

10. Lepää riittävästi


Nuku riittävästi ja paremmin vähentämällä keskushermostoon vaikuttavaa kofeiinia ja nauti sen sijaan yrttiteetä ennen nukkumaanmenoa. Tee myös muutamia kevyitä venyttelyliikkeitä ja harjoita stressiä lievittävää meditaatiota ennen nukkumaanmenoa.

11. Ole kiitollinen


Don´t worry be happy. Opettele olemaan kiitollinen vaaliaksesi onnellisuuttasi ja pitkää ikää. Kiitollisuus auttaa keskittymään elämän hyviin puoliin ja onnellisuutta tutkineet tutkijat ovat todenneet sen parantavan myös immuunisuojaa ja näin myös pidentävän ikää. Käy päivittäin läpi kaikki asiat, joista olet kiitollinen ja tiedosta omat lahjasi sekä vahvuutesi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Miesjoukko häiriköi Finnairin lennolla – liittyykö tapaus Bandidos-juhliin?

    2. 2

      Antti Ruuskanen sai Pekingistä ikävän matkamuiston – näin värikkäästi valmentaja kuvailee suojattinsa vointia

    3. 3

      Syöpää vastaan taistellut Hunks-tanssija Jani Kokki: ”En enää suosittelisi kellekään vaihtoehtohoitoja”

    4. 4

      Minne katosi ”automerkkien häpeäpilkku?”

    5. 5

      Tältä näyttää Ristomatti Ratian ja Anu Saagimin 16-vuotias Robin-poika: ”Kasvatuksesta kiitos kuuluu Anulle”

    6. 6

      Opiskelija Hanna muutti hotelliin Helsingin keskustaan: ”Kiva että joku käy vähän lakaisemassa ja siivoamassa”

    7. 7

      Todennäköisyys 1/67 000 000 – golfari ylsi melkein mahdottomaan

    8. 8

      Idiriksestä tehtiin tahtomattaan Korson koulun opettaja ja tarjottiin 445 euroa palkkaa – ”Rehtorikin soitti ja sanoi, että...”

    9. 9

      Ravitsemusterapeutti opastaa: Näin pudotat 5 kiloa 10 viikossa

    10. 10

      Uutuuskirja: Heinäluoma oli Urpilaisen syrjäyttämisen takana

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tältä näyttää ulosottoon vietyjen autojen lista juuri nyt: Arvaisitko katsomatta minkälaisia laitteita tällä hetkellä pakkohuutokaupataan?

    2. 2

      Sääntö-Suomi iski taas: Ravintola vaati naisasiakasta riisumaan jakkunsa – ”turvallisuussyyt”

    3. 3

      Poliisi: Oletko ollut tekemisissä tämän naisen kanssa? Syytä ei kerrota, mutta ota yhteyttä

    4. 4

      Herttoniemen hyppyriturma: 15-vuotias poika kertoo hengenvaarallisesta villityksestä – ”Vaijeri oli hipaissut hänen päätään”

    5. 5

      Smoukahontas-Sara julkaisi kuvan tummasta ja komeasta miehestä – onko mysteerimies Saran uusi poikaystävä?

    6. 6

      Kiira Korven isosisko Petra, 29, on häikäisevän upea kaunotar – katso kuvat!

    7. 7

      Miley rikkoi MTV:n tiukan sensuurin ja vilautteli kotikatsomoille – katso kuvat niukosta asuista!

    8. 8

      Cheekin keikka aiheutti raivon Rovaniemellä: ”Perinne menee räppärin takia”

    9. 9

      Windows 10:n pelottavin ominaisuus laajenee vanhoihin Windowseihin – tästä on kyse

    10. 10

      Maatilan isäntä järkyttyi: Susilauma raateli 20 lammasta - katso kuvat hävityksestä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kiira Korven isosisko Petra, 29, on häikäisevän upea kaunotar – katso kuvat!

    2. 2

      16-vuotiaan tytön kuolema: Kaupunki kertoo, miksi hyppyrimäkeen oli viritetty hengenvaarallinen vaijeri

    3. 3

      Arja Koriseva esitteli kauniin tyttärensä – katso kuva!

    4. 4

      Kuvat: Miksi näitä kolmea väistämissääntöä ei opita millään? Näissä pyöräilijä väistää, näissä autoilija väistää

    5. 5

      16-vuotias tyttö kuoli hyppyrimäessä Helsingissä – laski päin teräsvaijeria

    6. 6

      Liettualainen murtovaras Ylelle: Viisi syytä, miksi Suomi on hyvä maa rikolliselle

    7. 7

      Liisan hautajaisissa ei ollut yhtäkään vierasta: ”Yksinäisyys ei ole aina tragedia”

    8. 8

      Viiden lapsen äiti Susanna, 41, täysin käsittelemättömissä kuvissa – näitä kuvia Playboy rakastaa

    9. 9

      Lacey, 47, hämmentää LLL-kupin rinnoillaan – innovatiivinen tapa kantaa tavaroita

    10. 10

      WTC-iskujen ”tuhkanainen” kuoli syöpään – muistetaan tästä vavahduttavasta kuvasta

    11. Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Miesjoukko häiriköi Finnairin lennolla – liittyykö tapaus Bandidos-juhliin?

    2. 2

      Antti Ruuskanen sai Pekingistä ikävän matkamuiston – näin värikkäästi valmentaja kuvailee suojattinsa vointia

    3. 3

      Syöpää vastaan taistellut Hunks-tanssija Jani Kokki: ”En enää suosittelisi kellekään vaihtoehtohoitoja”

    4. 4

      Minne katosi ”automerkkien häpeäpilkku?”

    5. 5

      Tältä näyttää Ristomatti Ratian ja Anu Saagimin 16-vuotias Robin-poika: ”Kasvatuksesta kiitos kuuluu Anulle”

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Tältä näyttää ulosottoon vietyjen autojen lista juuri nyt: Arvaisitko katsomatta minkälaisia laitteita tällä hetkellä pakkohuutokaupataan?

    2. 2

      Sääntö-Suomi iski taas: Ravintola vaati naisasiakasta riisumaan jakkunsa – ”turvallisuussyyt”

    3. 3

      Poliisi: Oletko ollut tekemisissä tämän naisen kanssa? Syytä ei kerrota, mutta ota yhteyttä

    4. 4

      Herttoniemen hyppyriturma: 15-vuotias poika kertoo hengenvaarallisesta villityksestä – ”Vaijeri oli hipaissut hänen päätään”

    5. 5

      Smoukahontas-Sara julkaisi kuvan tummasta ja komeasta miehestä – onko mysteerimies Saran uusi poikaystävä?

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Kiira Korven isosisko Petra, 29, on häikäisevän upea kaunotar – katso kuvat!

    2. 2

      16-vuotiaan tytön kuolema: Kaupunki kertoo, miksi hyppyrimäkeen oli viritetty hengenvaarallinen vaijeri

    3. 3

      Arja Koriseva esitteli kauniin tyttärensä – katso kuva!

    4. 4

      Kuvat: Miksi näitä kolmea väistämissääntöä ei opita millään? Näissä pyöräilijä väistää, näissä autoilija väistää

    5. 5

      16-vuotias tyttö kuoli hyppyrimäessä Helsingissä – laski päin teräsvaijeria

    6. Näytä lisää