Alma

Terveys

Valikko

Terveys

Terveys

Näin elät pidempään – 11 vinkkiä!

IS kokosi 11 vinkkiä, miten elämäntapaa voi muuttaa pienin teoin terveellisempään suuntaan ja varmistaa samalla itselleen tasapainoisen elämän ja pitkän iän.
Monet meistä ovat luvanneet tälle vuodelle taas lukemattomia uudenvuodenlupauksia, joiden toteuttaminen usein lopahtaa alkuinnostuksen jälkeen. Kaikki me toivomme hoikempaa, terveempää, pitkää ja onnellista elämää, mutta niiden saavuttaminen saattaa tuntua joskus kovin työläältä. Mikään ei kuitenkaan muutu hetkessä, joten kenties olisi viisaampaa aloittaa muutos pienin askelin, jotka lopulta johtavat toivottuun tulokseen.


Tässä tohtori Maoshing Ni kertoo Huffington postille miten elämäntapaa voi muuttaa pienin teoin terveellisempään suuntaan ja varmistaa itselleen tasapainoinen elämä ja pitkä ikä.

1. Sitoudu pitämään itsesi kunnossa


Mikäli fyysinen aktiivisuus ei kuulu normaaliin päivärytmiisi, voit aloittaa kävelemällä noin 20 minuuttia kaksi kertaa viikossa lisätäksesi kuntoasi ja kohottaaksesi mielialaasi. Mikäli ilma on liian kylmä ulkoiluun, voit vaikkapa tanssia tai tehdä muuta aerobista liikuntaa 20 minuutin ajan. Asettamalla itsellesi pieniä tavoitteita joka kuukausi et kyllästy niin helposti kuin aloittaessasi suoraan vaativan treeniohjelman.

2. Rakasta sydäntäsi


Sisällytä jokapäiväiseen ruokavalioosi enemmän sydänystävällisiä rasvoja, kuten kerta- ja monityydyttymättömiä rasvoja. Oliivi-, pellavansiemen-, seesami- sekä orgaaniset öljyt sisältävät sydäntä suojaavia yhdisteitä, jotka ehkäisevät ennenaikaista vanhenemista ja vähentävät tulehduksia.

3. Siivoa keittiökaappisi


Voit aloittaa kevätsiivouksen jo hieman aikaisemmin tänä vuonna. Poista keittiönkaapeista kaikki teollisesti valmistetut tuotteet, jotka sisältävät lisättyä sokeria, suolaa, transrasvoja, valkoista vehnää ja lisäaineita. Korvaa sokeria sisältäneet tuotteet tuoreisiin tai rikittömiin kuivattuihin hedelmiin.

Täytä kaappisi erilaisilla mausteilla ja vähennä suolan käyttöä. Transrasvat voit korvata sydänystävällisillä öljyillä pidentääksesi elinikääsi. Lopuksi sisällytä täysjyvätuotteet ruokavalioosi, joista saat kuituja, vitamiineja sekä mineraaleja.

4. Syö vähemmän


Opettele kontrolloimaan annoskokojasi, jotta voit nauttia erilaisista ruoista ilman pelkoa lihomisesta. Yritä joka päivä kontrolloida jokaisen ateriasi määrää pureskelemalla hitaasti ja harjoittelemalla tiedostavaa syömistä.

Eräs tapa, mitä monet 100-vuotiaat harjoittavat, on lakata syömästä kun vatsa on 75 % täynnä. Pienemmät ateriat parantavat ruoansulatusta ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa. Muista sisällyttää jokaiseen ateriaasi vähärasvaista proteiinia, terveellisiä rasvoja, hiilihydraattia sekä kuituja.

5. Vahvista luitasi

Suojaa luitasi osteoporoosilta lisäämällä ruokavalioosi vähintään yksi kalsiumpitoinen ruoka-aine joka päivä. Vähärasvaiset maitotuotteet, lehtivihreät, lohi, pavut ja siemenet ovat kaikki hyviä kalsiumin lähteitä. Aikuisen naisen ja miehen päivän suositeltu kalsiumannos on 800 mg. Se kertyy parista lasillisesta maitoa, pikarista jogurttia ja viipaleesta juustoa.

6. Syö vihanneksia



Sisällytä ruokavalioosi vähintään yksi annos vihreää. Yksi annos vastaa noin kupillista raakoja tai keitettyjä vihanneksia. Klorofylli eli lehtivihreä lisää verisolujen tuotantoa ja parantaa veren happipitoisuutta, kiertoa sekä puhdistusta.

7. Juo vettä


Pidä huolta riittävästä nesteytyksestä juomalla vähintään noin 2 desilitran verran vettä 6 -8 kertaa päivässä. Ihmiskeho sisältää noin 60 – 70 prosenttia vettä, mikä on avain hyvään terveyteen ja pitkään ikään. Ilman riittävää nesteen saantia, kehossamme olevat myrkyt lisääntyvät ja aiheuttavat ennen aikaista ikääntymistä.

8. Muista kuidut


Syö kuituja ylläpitääksesi terveitä kolesterolitasoja, verensokeria ja kehon tasapainoa, jotka kaikki ovat tärkeitä terveydelle ja pitkälle iälle. Kuidut ovat sulamattomia hiilihydraatteja, joita löytyy hedelmistä, pähkinöistä, siemenistä, vihanneksista, pavuista ja täysjyvästä.

9. Pidä huolta aivoistasi


Anna aivoillesi päivittäistä purtavaa parantaaksesi muistiasi ja älyllistä suorituskykyäsi. Opettele uusi kieli, opettele ulkoa runo, pelaa shakkia, tee haastavia sanaristikoita ja laske ilman laskinta tai muistele kauppalista ulkoa. Syö myös ruokia, joissa on paljon DHA:ta eli omega-3-rasvahappoa, jonka on tutkimuksissa osoitettu parantavan muistin toimintaa. Lohi, pähkinät, pellavansiemenet ja merilevä ovat sen hyviä lähteitä.

10. Lepää riittävästi


Nuku riittävästi ja paremmin vähentämällä keskushermostoon vaikuttavaa kofeiinia ja nauti sen sijaan yrttiteetä ennen nukkumaanmenoa. Tee myös muutamia kevyitä venyttelyliikkeitä ja harjoita stressiä lievittävää meditaatiota ennen nukkumaanmenoa.

11. Ole kiitollinen


Don´t worry be happy. Opettele olemaan kiitollinen vaaliaksesi onnellisuuttasi ja pitkää ikää. Kiitollisuus auttaa keskittymään elämän hyviin puoliin ja onnellisuutta tutkineet tutkijat ovat todenneet sen parantavan myös immuunisuojaa ja näin myös pidentävän ikää. Käy päivittäin läpi kaikki asiat, joista olet kiitollinen ja tiedosta omat lahjasi sekä vahvuutesi.

Kommentit 0

    Kommentointi on päättynyt

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Gorbatshov varoittaa: Venäjällä toistuu Neuvostoliiton umpikuja – ainoa ratkaisu on uusi perestroika

    2. 2

      Hyvin hoikalla olemuksellaan katsojat huolestuttanut tv-juontaja julkaisi paljastavan lomakuvan

    3. 3

      Näin Stubb ja Sipilä päätyivät opiskelijat pillastuttaneisiin kuviin: ”Kyllä tämä pistää kysymään...”

    4. 4

      Poltatko askin päivässä? – Näin paljon rahaa sinulla menee nyt, näin paljon tulevaisuudessa

    5. 5

      Lady Gaga viekottelee täysin läpinäkyvässä asussa

    6. 6

      Irtisanottiin väärin perustein – työntekijän potkut maksoivat yritykselle 65 000 euroa

    7. 7

      Stubbin möläytys nostatti raivon: Nyt alkoi kaduttaa – soitti professorille ja selitti, mistä ”läpässä” oli kyse

    8. 8

      Hän nousi yksin vastustamaan Timo Soinia

    9. 9

      Rallilegenda menehtyi – loukkaantui ensin kotonaan

    10. 10

      Kuka jahtasi tummia naisia? Keskusrikospoliisi tutkii uudelleen erikoisen murhamysteerin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuvat Sipilästä ja Stubbista raivostuttivat opiskelijat – ”Tämä on niin härskiä”

    2. 2

      Onko sinulla asuntolainaa? Näin uusi hallitus kiristää talouttasi

    3. 3

      Tässä se nyt on kootusti: Näin Sipilän hallitus leikkaa ja antaa

    4. 4

      Iso yllätys ministerien salkkujaossa – näin tärkeimmät salkut jaettiin

    5. 5

      Stubbin möläytys nostatti raivon: Nyt alkoi kaduttaa – soitti professorille ja selitti, mistä ”läpässä” oli kyse

    6. 6

      Tässä ovat perussuomalaisten ministerit

    7. 7

      Timo Soini paljasti yllättävän salkkujaon syyt

    8. 8

      Hanna Kärpänen: ”Heikki soitti eilisyönä itku silmässä”

    9. 9

      Stubbin lohkaisu Soinista räjäytti salin nauramaan tiedotustilaisuudessa

    10. 10

      Nämä verot laskevat ja nämä nousevat – autovero laskee

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Venäjälle buuattiin – viisuedustaja Polina itki vuolaasti

    2. 2

      Huutokauppakeisari paljastaa: Nämä kolme tavaraa eivät kiinnosta ketään!

    3. 3

      Onko tämä turkulainen pysäköintijäynä parkkipirkon pahin painajainen? ”Vaatii aika paljon viitseliäisyyttä”

    4. 4

      Iso yllätys ministerien salkkujaossa – näin tärkeimmät salkut jaettiin

    5. 5

      Nämä kuvat Sipilästä ja Stubbista raivostuttivat opiskelijat – ”Tämä on niin härskiä”

    6. 6

      10 asiaa, jotka saavat sukat pyörimään suomalaismiesten jaloissa – ”Erittäin eroottisia, vaikkei sitä heti odottaisikaan”

    7. 7

      Opettajan tyly kommentti lasten antamista lahjoista nostatti raivon: ”Millainen opettaja sanoo näin?”

    8. 8

      9 todella yleistä huonoa tapaa, joihin lähes jokainen huomaamattaan sortuu – pilaavat ulkonäön!

    9. 9

      Tämä kuva paljastaa keihässkandaalin – suomalaisasiantuntija: ”Onhan tämä tietysti noloa”

    10. 10

      Selänteen selfie paljastaa Sirpa-vaimon tiukan bikinikunnon

    11. Näytä lisää