Jouni, Joni

Terveys

Valikko

Terveys

Terveys

Noudata näitä 11 vinkkiä ja elät pidempään!

Julkaistu:

IS kokosi 11 vinkkiä, miten elämäntapaa voi muuttaa pienin teoin terveellisempään suuntaan ja varmistaa samalla itselleen tasapainoisen elämän ja pitkän iän.
Monet meistä ovat luvanneet tälle vuodelle taas lukemattomia uudenvuodenlupauksia, joiden toteuttaminen usein lopahtaa alkuinnostuksen jälkeen. Kaikki me toivomme hoikempaa, terveempää, pitkää ja onnellista elämää, mutta niiden saavuttaminen saattaa tuntua joskus kovin työläältä. Mikään ei kuitenkaan muutu hetkessä, joten kenties olisi viisaampaa aloittaa muutos pienin askelin, jotka lopulta johtavat toivottuun tulokseen.


Tässä tohtori Maoshing Ni kertoo Huffington postille miten elämäntapaa voi muuttaa pienin teoin terveellisempään suuntaan ja varmistaa itselleen tasapainoinen elämä ja pitkä ikä.

1. Sitoudu pitämään itsesi kunnossa


Mikäli fyysinen aktiivisuus ei kuulu normaaliin päivärytmiisi, voit aloittaa kävelemällä noin 20 minuuttia kaksi kertaa viikossa lisätäksesi kuntoasi ja kohottaaksesi mielialaasi. Mikäli ilma on liian kylmä ulkoiluun, voit vaikkapa tanssia tai tehdä muuta aerobista liikuntaa 20 minuutin ajan. Asettamalla itsellesi pieniä tavoitteita joka kuukausi et kyllästy niin helposti kuin aloittaessasi suoraan vaativan treeniohjelman.

2. Rakasta sydäntäsi


Sisällytä jokapäiväiseen ruokavalioosi enemmän sydänystävällisiä rasvoja, kuten kerta- ja monityydyttymättömiä rasvoja. Oliivi-, pellavansiemen-, seesami- sekä orgaaniset öljyt sisältävät sydäntä suojaavia yhdisteitä, jotka ehkäisevät ennenaikaista vanhenemista ja vähentävät tulehduksia.

3. Siivoa keittiökaappisi


Voit aloittaa kevätsiivouksen jo hieman aikaisemmin tänä vuonna. Poista keittiönkaapeista kaikki teollisesti valmistetut tuotteet, jotka sisältävät lisättyä sokeria, suolaa, transrasvoja, valkoista vehnää ja lisäaineita. Korvaa sokeria sisältäneet tuotteet tuoreisiin tai rikittömiin kuivattuihin hedelmiin.

Täytä kaappisi erilaisilla mausteilla ja vähennä suolan käyttöä. Transrasvat voit korvata sydänystävällisillä öljyillä pidentääksesi elinikääsi. Lopuksi sisällytä täysjyvätuotteet ruokavalioosi, joista saat kuituja, vitamiineja sekä mineraaleja.

4. Syö vähemmän


Opettele kontrolloimaan annoskokojasi, jotta voit nauttia erilaisista ruoista ilman pelkoa lihomisesta. Yritä joka päivä kontrolloida jokaisen ateriasi määrää pureskelemalla hitaasti ja harjoittelemalla tiedostavaa syömistä.

Eräs tapa, mitä monet 100-vuotiaat harjoittavat, on lakata syömästä kun vatsa on 75 % täynnä. Pienemmät ateriat parantavat ruoansulatusta ja kiihdyttävät aineenvaihduntaa. Muista sisällyttää jokaiseen ateriaasi vähärasvaista proteiinia, terveellisiä rasvoja, hiilihydraattia sekä kuituja.

5. Vahvista luitasi

Suojaa luitasi osteoporoosilta lisäämällä ruokavalioosi vähintään yksi kalsiumpitoinen ruoka-aine joka päivä. Vähärasvaiset maitotuotteet, lehtivihreät, lohi, pavut ja siemenet ovat kaikki hyviä kalsiumin lähteitä. Aikuisen naisen ja miehen päivän suositeltu kalsiumannos on 800 mg. Se kertyy parista lasillisesta maitoa, pikarista jogurttia ja viipaleesta juustoa.

6. Syö vihanneksia



Sisällytä ruokavalioosi vähintään yksi annos vihreää. Yksi annos vastaa noin kupillista raakoja tai keitettyjä vihanneksia. Klorofylli eli lehtivihreä lisää verisolujen tuotantoa ja parantaa veren happipitoisuutta, kiertoa sekä puhdistusta.

7. Juo vettä


Pidä huolta riittävästä nesteytyksestä juomalla vähintään noin 2 desilitran verran vettä 6 -8 kertaa päivässä. Ihmiskeho sisältää noin 60 – 70 prosenttia vettä, mikä on avain hyvään terveyteen ja pitkään ikään. Ilman riittävää nesteen saantia, kehossamme olevat myrkyt lisääntyvät ja aiheuttavat ennen aikaista ikääntymistä.

8. Muista kuidut


Syö kuituja ylläpitääksesi terveitä kolesterolitasoja, verensokeria ja kehon tasapainoa, jotka kaikki ovat tärkeitä terveydelle ja pitkälle iälle. Kuidut ovat sulamattomia hiilihydraatteja, joita löytyy hedelmistä, pähkinöistä, siemenistä, vihanneksista, pavuista ja täysjyvästä.

9. Pidä huolta aivoistasi


Anna aivoillesi päivittäistä purtavaa parantaaksesi muistiasi ja älyllistä suorituskykyäsi. Opettele uusi kieli, opettele ulkoa runo, pelaa shakkia, tee haastavia sanaristikoita ja laske ilman laskinta tai muistele kauppalista ulkoa. Syö myös ruokia, joissa on paljon DHA:ta eli omega-3-rasvahappoa, jonka on tutkimuksissa osoitettu parantavan muistin toimintaa. Lohi, pähkinät, pellavansiemenet ja merilevä ovat sen hyviä lähteitä.

10. Lepää riittävästi


Nuku riittävästi ja paremmin vähentämällä keskushermostoon vaikuttavaa kofeiinia ja nauti sen sijaan yrttiteetä ennen nukkumaanmenoa. Tee myös muutamia kevyitä venyttelyliikkeitä ja harjoita stressiä lievittävää meditaatiota ennen nukkumaanmenoa.

11. Ole kiitollinen


Don´t worry be happy. Opettele olemaan kiitollinen vaaliaksesi onnellisuuttasi ja pitkää ikää. Kiitollisuus auttaa keskittymään elämän hyviin puoliin ja onnellisuutta tutkineet tutkijat ovat todenneet sen parantavan myös immuunisuojaa ja näin myös pidentävän ikää. Käy päivittäin läpi kaikki asiat, joista olet kiitollinen ja tiedosta omat lahjasi sekä vahvuutesi.

Kommentit 0

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Viimeiset sanat ennen turmaa: ”Avaa se hemmetin ovi!”

    2. 2

      Turmalennon perämiehen isän ”elämä raunioina”

    3. 3

      Paljonko kello ihan oikeasti on? Tästä osoitteesta löytyy Suomen tarkin aika

    4. 4

      Kulmahiomakonetta heilutellut mies teki tylyn tempun pysäköinninvalvojalle

    5. 5

      Fanit järkyttyivät tv-juontajan kuvista - Yhtä laiha kuin kaksivuotias poikansa?

    6. 6

      Tieto olut-Suomesta leviää maailmalla – ”En tiedä, mikä on heidän lähteensä”

    7. 7

      Tässä on oikea lottorivi!

    8. 8

      Professori neuvoo – superyksinkertainen vinkki kesäaikaan siirtymiseen

    9. 9

      Germanwings-kapteeni: Lubitzin haaveena oli päästä lentämään jumbojettiä

    10. 10

      Venäjä suunnittelee aivan uskomatonta kuljetuskonetta: 8 tankkia 7 tunnissa mihin tahansa maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Bild: Perämiehen sanat ex-tyttöystävälle: ”Sitten kaikki tietävät nimeni...”

    2. 2

      95-vuotias isä hävitti 560 000 euroa – ei halunnut jättää rahoja lapselleen

    3. 3

      Luokan poikien ele lopetti kiusatun tytön piinan - ”Minä puolustan sinua”

    4. 4

      Uudet ennusteet: Suomeen tavallista kuumempi kesä

    5. 5

      Lehdet: Tämän vuoksi Lubitz hakeutui lääkäriin ennen turmaa

    6. 6

      Vankikarkurin tuntomerkit julki - pakoauto ja kuljettaja otettu kiinni

    7. 7

      Tällaista jälkeä kosteus tekee: ”Uusi hirsitalo piti purkaa”

    8. 8

      Elokuvatyyliin karanneella vangilla julma tausta – ”Hänet on tuomittu aika rankasta teosta”

    9. 9

      Miksi tästä uniikista ilmiöstä on tullut tapa suomalaisiin jääkiekkokatsomoihin? ”Voisi lopettaa ja nopeasti”

    10. 10

      Poliisilta varoitus ryöstäjästä: Älä lähesty tätä autoa tai miestä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      95-vuotias isä hävitti 560 000 euroa – ei halunnut jättää rahoja lapselleen

    2. 2

      Tutkinnanjohtaja: Perämies ohjasi matkustajakoneen tahallaan päin vuorta

    3. 3

      Krista, 24, tuohtui Suvi Pitkäsen kuvista: ”Tässä on oikeasti meikitön ihminen!”

    4. 4

      Poliisilähde medialle: Turmakoneen perämiehen asunnosta tehtiin merkittävä löytö

    5. 5

      Merkittävä löytö perämiehen kotoa - suora yhteys lentoturmaan

    6. 6

      Bild: Perämiehen sanat ex-tyttöystävälle: ”Sitten kaikki tietävät nimeni...”

    7. 7

      5 asiaa, jotka ilmavaivat voivat paljastaa sinusta

    8. 8

      HS: Filippiiniläinen lähihoitaja yllättyi suomalaisten tavasta: ”Alussa itkin”

    9. 9

      Älä heitä ”do not eat” -pusseja roskiin! Niille on monta hyvää käyttötarkoitusta

    10. 10

      Luokan poikien ele lopetti kiusatun tytön piinan - ”Minä puolustan sinua”

    11. Näytä lisää