Julkaistu: 4.1.2012 7:30

Sopiva harjoittelu lisää ryhtiä olemukseen.

Rintakehän lihasten venytys parantaa lihastasapainoa. Monen istumatyötä tekevän yläkeho lysähtää etukenoon selkärangan varaan.

Kehon etuosan eli lantion etuosan ja liikkuvan rintakehän pitäisi kannatella vartaloa eteenpäin ja ylöspäin yhdessä vahvojen jalka- ja pakaralihasten kanssa. Jokainen istumatyötä tekevä kärsii ajoittain selkäkivuista. Oikeilla venytyksillä ja lihasvoimaa parantamalla vaivoja voi vähentää.

Näin voit harjoitella

Muutaman hyvä liike auttaa rintakehän ja koko ryhdin kohottamisessa.

Ryhtiä voi tietoisesti harjoitella vaikkapa päivittäin. Voit opetella ensin peilin edessä pitämään selän suorana ja hartiat rentoina.

Kokeile jännittää alavatsan lihaksia peilin edessä ja huomaat, että se auttaa pitämään ryhdin joustavana. Muista korjata asentosi ryhdikkääksi myös istumatyötä tehdessäsi.

Keskivartalon lihaskorsettia vahvistava liikunta auttaa pitämään ryhdin hyvänä ja rinnan rottingilla.

Tässäkö ovat parhaat liikkeet?


Rintarangan kierto, yläselän taivutus, pakaroiden venytys ja selkärangan kierto parantavat ryhdin kannalta tärkeiden lihasten toimintaa.

1. Rintarangan kierto

Rintarangan kierto onnistuu, kun istut tuolilla. Tue jaloilla lattialta. Nosta tanko hartioille ja pidä polvet erillään. Kierrä ylävartaloa rauhallisesti puolelta toiselle.

2. Selän taakse taivutus

Asetu lattialle vatsallesi. Pidä kädet olkapäiden etupuolella. Taivuta selkää taaksepäin makuulla. Ojenna kyynärpäät ja kohota ylävartaloa taakse.

3. Pakaroiden venytys


Käy makuulle selällesi. Laita toinen nilkka toisen polven päälle ja päästä suorana oleva jalka koukkuun. Venytys tuntuu pakarassa. Pidä venytys vähintään kahdeksan sekuntia. Vaihda puolia.

4. Selkärangan kierto

Selkärangan kiertoharjoitus vaatii hyvää keskittymistä. Asetu makuulle kyljellesi. Pidä päällimmäinen jalka koukussa vatsan edessä. Paina polvea kädellä lattiaa kohti. Yritä pitää toisen puolen käsi suorana lattiassa. Pidä venytys vähintään kahdeksan sekuntia. Vaihda puolia.

Kommentit

Tuoreimmat