Tähän ei edes Lumia pysty: kuva 13,2 miljardin valovuoden päästä

Julkaistu: 20.9.2012 7:58

Nasa on yhdistänyt Spitzer ja Hubble teleskooppien kyvyt ja voimat. Tuloksena on kuva kaukaa. Siis todella äärimmäisen kaukaa.

Teleskoopit löysivät merkin hyvin kaukaisesta galaksista, jonka nimi on MACS 1149-JD. Sieltä tulevat valonsäteet ovat kulkeneet 13,2 miljardia valovuotta. Valonsäde on lähtenyt kohti maata, kun koko maailmankaikkeus on ollut hyvin nuori, vain 500 miljoonaa vuotta vanha. Nyt ikää on 13,7 miljardia vuotta. Etäisyys on mahdollista arvioida punasiirtymän eli valon aallonpituuden muutoksen avulla.

- Galaksi on kaukaisin kohde, jonka koskaan olemme suurella varmuudella pystyneet havaitsemaan, kertoo Johns Hopkins -yliopiston fysiikan ja astronomian päätutkija Wei Zheng Nasan sivuilla.

Vaikka Nokian Lumia-puhelin on saanut paljon kiitoksia hyvästä kamerastaan, niin senkin kameralla olisi tuo galaksi jäänyt kuvaamatta.

Tutkijoiden mukaan nähty galaksi on hyvin pieni. Sen massa on vain prosentti Linnunradan massasta. Nasa saa vuonna 2018 käyttöön uuden teleskoopin, joka keskittyy maailmankaikkeuden vanhimpien tähtien ja galaksien tutkintaan. Löydöt antavat arvokasta tietoa maailmankaikkeuden varhaisista vaiheista.

Tuoreimmat