Kullervo

Tähän ei edes Lumia pysty: kuva 13,2 miljardin valovuoden päästä

Nasa on yhdistänyt Spitzer ja Hubble teleskooppien kyvyt ja voimat. Tuloksena on kuva kaukaa. Siis todella äärimmäisen kaukaa.
Teleskoopit löysivät merkin hyvin kaukaisesta galaksista, jonka nimi on MACS 1149-JD. Sieltä tulevat valonsäteet ovat kulkeneet 13,2 miljardia valovuotta. Valonsäde on lähtenyt kohti maata, kun koko maailmankaikkeus on ollut hyvin nuori, vain 500 miljoonaa vuotta vanha. Nyt ikää on 13,7 miljardia vuotta. Etäisyys on mahdollista arvioida punasiirtymän eli valon aallonpituuden muutoksen avulla.

- Galaksi on kaukaisin kohde, jonka koskaan olemme suurella varmuudella pystyneet havaitsemaan, kertoo Johns Hopkins -yliopiston fysiikan ja astronomian päätutkija Wei Zheng Nasan sivuilla.

Vaikka Nokian Lumia-puhelin on saanut paljon kiitoksia hyvästä kamerastaan, niin senkin kameralla olisi tuo galaksi jäänyt kuvaamatta.

Tutkijoiden mukaan nähty galaksi on hyvin pieni. Sen massa on vain prosentti Linnunradan massasta. Nasa saa vuonna 2018 käyttöön uuden teleskoopin, joka keskittyy maailmankaikkeuden vanhimpien tähtien ja galaksien tutkintaan. Löydöt antavat arvokasta tietoa maailmankaikkeuden varhaisista vaiheista.

Muodokas lentoemäntä Anne-Mari täytti 28 vuotta – ikimuistoinen lemmenloma stringibikineissä Kreikan auringon alla

Haluatko eroon vatsamakkaroista? Yksi treeni on tutkitusti ylitse muiden

Väite: Brad Pitt ”flirttaili häpeämättömästi” parikymppisen Selena Gomezin kanssa – tämä kuva viimeinen pisara Angelina Jolielle?

Aino-Kaisa Saarinen kertoo HS:ssä vaikeasta suhteestaan Virpi Sarasvuohon – yksi tapaus jäi erityisesti mieleen

Onko tämä suurin käärme ikinä? Brasiliasta löytyneen 10-metrisen anakondan kuvat hämmentävät

Miten käy Saara Aallon? X Factor -esitys ei vakuuta Sharon Osbournea: ”Jotain puuttuu”

Trump uhkasi kutsua Bill Clintonin seksikumppanin tv-väittelyyn – raju psykologinen peli käynnissä USA:ssa

Video ja kuvat: Ville Valon ex-tyttöystävä ja Kai Suikkasen tytär tyrmäävinä bikini fitnessin SM-karsintakisoissa

Syksyn kotimaiselle uutuusohjelmalle murska-arvio – herättää katsojissa ankaraa myötähäpeää: ”Maskeerauksessa käytetty elävää piisamia”

KSML: Puolivuotias vauva sai yliannostuksen syöpälääkettä – vammautui pysyvästi

Puolialaston Viivi Pumpanen vartalomaalattiin Possessa – yllätti sitten MTV:n uutisankkurin suorassa lähetyksessä

Vuokko ja Seppo toteuttivat pitkäaikaisen unelman – muuttivat vuokralle Espanjaan: ”Emme halua kokea Suomen talvia enää jatkossakaan”

Haluatko eroon vatsamakkaroista? Yksi treeni on tutkitusti ylitse muiden

Sisko sai enemmän perintöä kuin veljet – professori kertoo, missä tilanteissa voi jättää jopa kokonaan perinnöttä

World Cupissa kryptinen lehdistötilaisuus – Venäjän päävalmentajan välinpitämättömyys sai toimittajat nauramaan

Tältä näyttää Cheekin perhe – Jere-veli julkaisi harvinaisen yhteiskuvan

Peli poikki -mielenosoituksessa nähty banderolli ihmetyttää – ketä vastaan mieltä osoitettiin?

Katie ja Dalton uhmasivat lääkäreiden kieltoja – menehtyivät samaan parantumattomaan sairauteen vain 25-vuotiaina

Ahonen, Ahonen, Ahonen – mäkihypyn SM-kisoissa nähtiin erikoinen kohtaaminen

Kuubalaiset lentopalloilijat raiskasivat uhria puolitoista tuntia – tekoa kuvattiin kännykällä

Mikä pallo on keskimmäinen? Väripallotesti paljastaa, kuinka tarkka näkö sinulla oikeasti on

Näin Kuubassa uutisoitiin lentopalloilijoiden raiskaustuomiosta

Miksi rakastettu koomikko Masa Niemi päätyi traagiseen ratkaisuun?

Ökyrikkaat nuoret sikailevat Instagramissa: Kierivät alastomina setelien keskellä – ”Lopettakaa köyhäily”

Hidastuskuvissa heiluneet sukuelimet herättivät pahennusta – olympialähetyksille vaaditaan ikärajaa

Perussuomalaisten valtuutettu kommentoi kuubalaisten lentopalloilijoiden raiskaustapausta – puheet uhrista nostattivat raivon somessa

Sara Forsberg julkaissut useita sekavia videoita – menettänyt Instagram-seuraajia: ”Hankkiudumme eroon feikeistä ihmisistä”

Aivoinfarktin merkit ovat salakavalat – jos nämä oireet tulevat, hoitoon on päästävä välittömästi

Näin Kuubassa uutisoitiin lentopalloilijoiden raiskaustuomiosta

Miksi rakastettu koomikko Masa Niemi päätyi traagiseen ratkaisuun?