Kyllikki

Tähän ei edes Lumia pysty: kuva 13,2 miljardin valovuoden päästä

Nasa on yhdistänyt Spitzer ja Hubble teleskooppien kyvyt ja voimat. Tuloksena on kuva kaukaa. Siis todella äärimmäisen kaukaa.
Teleskoopit löysivät merkin hyvin kaukaisesta galaksista, jonka nimi on MACS 1149-JD. Sieltä tulevat valonsäteet ovat kulkeneet 13,2 miljardia valovuotta. Valonsäde on lähtenyt kohti maata, kun koko maailmankaikkeus on ollut hyvin nuori, vain 500 miljoonaa vuotta vanha. Nyt ikää on 13,7 miljardia vuotta. Etäisyys on mahdollista arvioida punasiirtymän eli valon aallonpituuden muutoksen avulla.

- Galaksi on kaukaisin kohde, jonka koskaan olemme suurella varmuudella pystyneet havaitsemaan, kertoo Johns Hopkins -yliopiston fysiikan ja astronomian päätutkija Wei Zheng Nasan sivuilla.

Vaikka Nokian Lumia-puhelin on saanut paljon kiitoksia hyvästä kamerastaan, niin senkin kameralla olisi tuo galaksi jäänyt kuvaamatta.

Tutkijoiden mukaan nähty galaksi on hyvin pieni. Sen massa on vain prosentti Linnunradan massasta. Nasa saa vuonna 2018 käyttöön uuden teleskoopin, joka keskittyy maailmankaikkeuden vanhimpien tähtien ja galaksien tutkintaan. Löydöt antavat arvokasta tietoa maailmankaikkeuden varhaisista vaiheista.

Robinin, 18, Linnan juhlat -asussa mukana yksityiskohta, joka jäi monilta huomaamatta – presidentiltä erityinen pyyntö kättelyjonossa

Raivostunut Matti Nykänen perui keikkansa Kanarialla – ravintola joutui maksumieheksi: ”V**ut minä mitään keikkaa vedä”

Trump nimitti showpainin johtajan vetämään valtion virastoa

Jokaisen ysäripopin ystävän toive saattaa toteutua – Esiintyvätkö supertähdet vihdoin yhdessä?

Isä julkaisi Facebookissa avoimen kutsun tyttärensä 15-vuotispäiville - juhlat karkaamassa täysin lapasesta

Katin ja Mikon loppumaton tuska – tytär ei elä enää pitkään: ”Lapsi jota on niin kovasti toivonut, otetaan pois”

Suomen 50 halutuinta osoitetta – löytyykö omasi listalta?

Uutuuskirja: Miksi Adolf Ehrnrooth ammutti tykeillä omia miehiään?

Arman Alizad valitsi Linnan juhlien parhaat pukeutujat – 5 napakymppiä: ”Näytti Kreikan kuningattarelta”

10 tieteellisti todistettua syytä harrastaa seksiä päivittäin

Hänellä oli Linnan juhlien rohkein iltapuku – IS:n lukijat äänestivät illan räväyttävimmän pukeutujan

Linnan jatkoilla nousi hässäkkä – Heikki Lampela ja Hanna Kärpänen sisään vahvassa juhlatunnelmassa: ”Haluan seikkailuja”

Järkyttävä tragedia golfin huipputurnauksessa – ”Kaikki ovat shokissa ja järkyttyneitä”

X Factor -finalistin kotiinpaluujuhla kalpeni selvästi Saara Aallolle – Helsinki-hysteriassa moninkertainen yleisömäärä

Matti Vanhasen tyrmäävä naisystävä Heidi säväytti Linnassa – sahaperijättären mekko paljasti dekolteen

Sharon Osbourne ”teki kylmät” Saara Aallolle – vaikuttaako mentorin tuen puuttuminen X Factorin voittoon?

Ruben Stiller yllättäen pois tv-ruudusta