Toni, Anton, Antto

Jättimäinen asteroidi ohittaa Maan perjantaina

Läpimitaltaan noin 2,8 kilometrin mittainen asteroidi 1998 QE2 ohittaa Maan ensi perjantaina noin 5,8 miljoonan kilometrin etäisyydeltä.
- Tämä on todella suuri asteroidi, kooltaan samaa luokkaa kuin asteroidi, jonka tormäys johti dinosaurusten joukkotuhoon. Asteroidi tulee hyvin lähelle meitä, mutta olemme onneksi seuranneet sen rataa hyvin huolellisesti ja tiedämme varmuudella, ettei se iskeydy meihin, Kalifornian La Canada Flintgradessa toimivan Jet Propulsion Laboratoryn tutkija Amy Mainzer vakuttaa Phys.org-verkkosivustolla.

Asteroidi ohittaa Maan noin 5,8 miljoonan kilometrin eteäisyydeltä eli noin 15 kertaa kauempaa kuin Maan ja Kuun välinen etäisyys.

Asteroidi 1998 QE2:n tiedetään olevan mustan, nokimaisen aineen peitosssa.

- Tämä saattaa viitata siihen, että asteroidi on peräisin liian läheltä Aurinkoa lentäneestä komeetasta . Se on myös saattanut irtautua Marsin ja Jupiterin väliseltä asteroidivyöhykkeeltä, Mainzer arvioi.

Asteroidin kulkua seurataan tiiviisti Kalifornian Goldstonessa toimivalla Deep Space Network -tutkimusohjelman radioteleskoopilla ja Puerto Ricossa sijaitsevalla Arecibon observatorion radiotelekoopilla.

Näiden voimakkaiden radioteleskooppien avulla asteroidin pinnalta kyetään ohitushetkellä tutkimaan kohteita, joiden halkaisija on noin 3,6 metriä.

Seurravan kerran 1998 QE2 ohittaa Maan vasta vuonna 2119.

Poliisi peitti omia jälkiään sarjahukuttajan kotitiellä

Poliisi julkaisi kuvan: Tässä on etsitty sarjahukuttaja Pekka Seppänen

Tapio Suominen esitteli naisystävänsä julkisesti ensi kertaa – tässä on kuvankaunis Evelin

Janni Hussi saapui Urheilugaalaan paljastavassa pitsiunelmassa – ”Tahdoin räväyttää”

Tällainen mies on karvalakin taakse piiloutuva, tuomiota pakeneva sarjahukuttaja – asianomistajilta karmea kuvaus

Teemu Selänteelle ja Saku Koivulle upea tunnustus

Näin Nico Rosberg kommentoi Bottaksen valintaa

Leo-Pekka Tähti ja säkenöivän kaunis Sandra-vaimo Urheilugaalassa: ”Mun silmissä oma mies on Vuoden urheilija”

Kalle Palander ja Riina-Maija-vaimo juhlivat villisti Mika Häkkisen häissä: ”Karmea krapula oli”

Onko sinulla näitä piirteitä? Ne kertovat älykkyydestä

Perhe etsii vastausta kammottavaan kuvaan – mitä tai mikä ilmestyi yhtäkkiä yöllä kotipihalla otettuun valokuvaan?

Floridan poliisi julkaisi mykistävän videon rämeeltä – ”Kuka sanoi, että dinosaurukset ovat kuolleet sukupuuttoon?”

Pin up -malli Sini Ariell astui vaa’alle – numerot ”shokeeraavia”: ”Olen ollut tyhmä, sokea ja tekopyhä”

Santeri, 20, ja Sofia, 19, myivät koko omaisuutensa ja lähtivät maailmalle: ”Haluan nähdä kaiken”

Jethro Rostedt lupasi tv-ohjelmassa Monicalle, 37, työpaikan: odottanut jo vuoden, eikä töitä ole kuulunut

Onko sinulla näitä piirteitä? Ne kertovat älykkyydestä

Kaksoissurmasta epäilty on jatkosodan veteraani – oli parempikuntoisena pitänyt huolta puolisostaan

Presidentti Tarja Halonen antoi Suomen korkeimpia kunniamerkkejä tyranneille

Useat partiot etsivät vankilaan tuomittua sarjahukuttajaa – ”ei ollut kotonaan”

Madonna julkaisi haarovälikuvan – Piers Morgan: ”Oksensin aamupalani”

Poliisi ampui miehen maaliskuussa – vainajan autosta löytyi kolkko kirje

Valesotilas yritti huijata – Tiina vedättikin takaisin: ”Naurettiin ukkoni kanssa niin, että mahaan koski”

Häikäisevän kaunis morsian! Mika Häkkinen ja Marketa pääsivät poroajelun kyytiin – suloiset lapset mukana

Mikan ja Marketan rakkaustarina – saksalaislehti paljasti kaunottaren menneisyyden

Arto, 35, joutui väkisin mukaan perustulo­kokeiluun: ”Älyttömän huonot tunnelmat ”

Kolme povekasta blondia: Natalie, 45, sekoitetaan jatkuvasti tyttäriinsä – erotatko kuvista kuka on äiti?

Masennuksen huonosti tunnettu alatyyppi nakertaa vaivihkaa – onko sinulla kolme näistä oireista?

Huikea muutos: Playboy-mallin kasvoilta pestiin tv-ohjelmassa vahva meikkikerros – tyrmistyi lopputuloksesta