MAINOS

MAINOS

Onko unen saaminen hankalaa? Lue Pirkko Arstilan vinkit nukahtamiseen ja laadukkaampaan uneen

ILMOITUS Aikaiset aamuvuorot ja myöhäiset iltatyöt ovat jättäneet jälkensä toimittaja Pirkko Arstilan unirytmiin.
Kymmenen uutisista ja Huomenta Suomen aikaisista aamulähetyksistä tutulla Pirkko Arstilalla on omakohtaisia kokemuksia unettomuudesta. Tarkemmin sanottuna hän on herännyt virkeänä keskellä yötä, kahden-kolmen aikoihin ja uudelleen nukahtaminen on tuntunut mahdottomalta. Haettuaan apua vaivaansa on Arstila saanut lääkäriltä ainoastaan ohjeen käyttää hereilläoloaika hyödykseen, kuten neulomiseen tai muihin harrastuksiin ja kotitöihin.

Arstila on kokeillut komeroiden siivousta ja järjestellyt valokuva-albumeitaan, mutta mistään askareesta ei ole löytynyt apua nukahtamiseen. Aikaisiin aamuihin aiemmin työn vuoksi tottunut Arstila sanoo huomanneensa, että myös stressi tai huolet saavat hänet heräämään tuttuun aikaan ennen aamukolmea. Varhaisiin heräämisiin liittyy myös hurja adrenaliinipiikki. Hän on touhukas ja aikaansaava melkein puoleen päivään asti, jonka jälkeen onkin päästävä päiväunille.

Unikulman asiantuntija Vesa Tuominen tutustui Arstilan uniongelmiin ja nukkumisolosuhteisiin.

Tuominen toteaa alkuun, että aamu- tai iltapainotteinen työ jättää jäljet unirytmiin vuosien ajaksi, eikä ihmettele lainkaan Arstilan taipumusta yöheräilylle. Aikaiset aamut ja myöhään iltaan venyneet työt näkyisivät myös unimittaustesteissä.

Makuuhuoneen tulee olla paikka, jossa on hyvä olla

Arstila esittelee Tuomiselle makuuhuoneensa, ja kuvailee sitä sirkusvaunuksi. Värikäs makuuhuone onkin – päätyseinä on saanut pintaansa rohkean pinkin värin. Arstila kutsuu sitä energiaseinäkseen, joka motivoi häntä nousemaan aamuisin sängystä, lähtemään vauhdilla liikkeelle uuteen päivään.

Arstila ja Tuominen ovat yhtä mieltä siitä, että makuuhuoneen tulee tuntua mukavalta paikalta. Sieltä täytyy olla mukava nousta aamuisin ylös, ja sinne on oltava mukava vetäytyä iltaisin nukkumaan. Jos makuuhuoneessa jokin tökkii tai tuntuu ahdistavalta, ei siellä myöskään nuku hyvin.

Arstila kertoo makuuhuoneensa unitaioista, joista värikäs päätyseinä on yksi. Nukahtamista helpottamassa Arstilalla on päätyseinällään tauluja, joita hän katselee ennen uneen vaipumista. Arstilan kainalossa viihtyy myös kehräävä kissa, jolla onkin rauhoittava vaikutus. Hän huolehtii makuuhuoneensa hyvästä tuuletuksesta ja talvella on käytössä ilmankosteuttaja. Tärkeä tekijä on ollut myös ilmanpuhdistaja, joka valitettavasti lopetti toimimasta hiljattain.



Laadukkaat lakanat ja hyvä sänky auttavat hyvään uneen

Vesa Tuominen huomioi, että Arstilan makuuhuoneessa on monella tapaa suotuisat olosuhteet hyvään uneen. Makuuhuoneessa on tosin paljon tavaraa, jonka määrää hän lähtökohtaisesti karsisi tunnelman rauhoittamiseksi. Kaikilla Arstilan tavaroilla on kuitenkin oma tarinansa, ja täten paikkansa makuuhuoneessa.

Hyvä ja riittävän syvä uni lähtee Tuomisen mukaan oikea-aikaisesta heräämisestä. Kehossamme on noin 30 vuorokausirytmiä, jotka pitäisi saada heräämään ja käyntiin samaan kellonaikaan. 6,5-7 tuntia unta taas on vähimmäismäärä, joka pitäisi öisin pystyä nukkumaan.

Myös sängyllä on merkitystä. Tuominen huomioi sänkyyn pedatut laadukkaat lakanat ja runkopatjan, jonka mikrokuitupäällinen on helppo pitää puhtaana. Unikulmasta pari vuotta sitten ostettuun patjaansa Arstila on erityisen tyytyväinen. Hän kertoo jopa selkäsärkyjensä kadonneen patjan uusimisen myötä.

Tuominen kaivaa esiin sähkökenttämittarin, jolla hän mittaa makuuhuoneen sähkökenttiä ja erityisesti lukulamppuja sängyn molemmilla puolilla. Sähkökenttä stimuloi hermoja, ja valaisimista mitatut arvot ovat moninkertaiset suositeltuun verrattuna. Keskellä yötä pahimman väsymyksen ollessa ohi uni kevenee väistämättä, ja tällöin pienikin häiriötekijä riittää pitämään ihmisen hereillä.

Tuominen ehdottaakin ratkaisuksi Arstilan yöheräämisiin valaisinten vaihtoa, jolloin unen syvyyttä saadaan lisättyä huomattavasti. Tämän lisäksi sänkyyn asetetulla laitteella nauhoitetaan Arstilan unta seurantaa varten, ja hajonneen ilmanpuhdistimen tilalle hankitaan uusi, toimiva laite.

Unikulma on toiminut paremman unen asialla jo 30 vuotta. Unikulma kehittää, valmistaa ja myy yksilöllisiä sekä terveellisiä hyvän unen ratkaisuja. Ammattitaitoinen henkilökunta koostuu fysioterapeuteista sekä ergonomiasuunnittelijoista.
MAINOS
Lue myös:

MAINOS